CES 2020 – Bosch, fókuszban a mesterséges intelligencia

CES 2020 – Bosch, fókuszban a mesterséges intelligencia

Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja: “A Bosch a mesterséges intelligencia (MI) területén is vezető szerepet kíván betölteni.

A jövő technológiája: a Bosch minden évben 3,7 milliárd eurót fordít szoftverfejlesztésre.

Képzési program: a következő két évben húszezer munkatársat oktat a Bosch a mesterséges intelligencia használatára.

Kölcsönhatás: a mesterséges intelligenciának és a dolgok internetének (IoT) hála a Bosch a mobilitásban, az otthonokban és az ipari gyártásban is megkönnyíti a mindennapokat.

Világelső: a Bosch a Consumer Electronics Show-n (CES) szemlélteti a digitális napellenzőt, amely mesterséges intelligenciát használva okosan ügyel az autóvezetők látását.

CES 2020 – Bosch, fókuszban a mesterséges intelligencia

Las Vegas (Nevada, Amerikai Egyesült Államok) – Legyen szó automatizált vezetésről, okosotthonról vagy a gyártásról, a mesterséges intelligencia mára mindennapjaink részévé vált. A Bosch a szokványos életvitel megkönnyítésére, sőt még biztonságosabbá tételére használja a mesterséges intelligenciát és a dolgok internetét (IoT). A mottó a “Mesterséges intelligencia mindannyiunkért: bizalomépítés szövetségben”, amely a technológiákat és szolgáltatásokat kínáló társaság alapvető megközelítését foglalja össze. A középpontban a mesterséges intelligencia áll, olyan okostermékek szolgálatában, amelyeket a Bosch az ez évi CES alkalmával tár a közönség elé. Ezek egyike az okos napellenző (Virtual Visor), amely a járművek mesterségesintelligencia-alapú, digitális napvédő megoldásaként a Föld legnagyobb szórakoztatóelektronikai kiállításán és vásárán mutatkozik be. Ez a készítmény a CES Innovációs Díjat (CES Innovation Award) is kiérdemelte, mint a Bosch háromdimenziós autós képernyője.

A Bosch a CES-en megjelenő újabb, mesterséges intelligenciát használó kihangsúlyozott fejlesztései közt megjelenik az internacionális Űrállomás (ISS) megelőző karbantartására szolgáló alkalmazás, a gépjárműk utasterének felügyeletét ellátó rendszer, továbbá az orvosi diagnosztikai okosplatform. “A CES alkalmával bemutatott megoldásaink kétségtelenül jelzik, hogy a Bosch a mesterséges intelligencia területén is vezető szerepet kíván betölteni” – nyomatékosította Michael Bolle, a Bosch igazgatótanácsának tagja. “2025-től már a Bosch minden terméke használ mesterséges intelligenciát vagy annak hozzájárulásával fejlesztik, ezenfelül gyártják.” A MI-alkalmazások átfogó piaci volumene a várakozások alapján csaknem 120 milliárd dollárra bővül 2025-re, ami tizenkétszeres növekedést jelent a 2018-as szinthez viszonyítva (forrás: Tractica). A Bosch is aktív szerepet vállal ebben: a társaság évi 3,7 milliárd eurót fordít szoftverfejlesztésre, több mint 30 ezer szoftvermérnököt alkalmaz és csaknem ezer munkatársa dolgozik a mesterséges intelligencia kutatási területén.

A Bosch ugyanakkor globális képzési programot is indított. “Terveink alapján a következő két évben majdnem húszezer munkatársat oktatunk a mesterséges intelligencia területén” – mondta Michael Bolle. “A mesterséges intelligencia fejlesztése mellett a munkatársak képzése is kardinális számunkra.” A program a vezetők, a mérnökök, illetve a mesterséges intelligencia fejlesztésével foglalatoskodó kollégák részére három heterogén szintű képzési formát foglal magában, és a mesterséges intelligencia felelősségteljes használatára vonatkozó irányelveket is magába foglalja. A Bosch saját MI alapelveit is megfogalmazta, amelyek a mesterséges intelligencia biztonsági és etikai kérdéseivel foglalkoznak. “Aki már foglalkozott műszaki és etikai alapelvekkel, korrekten tudja, milyen meghatározó az adatbiztonság és az adatszuverenitás” – emelte ki Michael Bolle. “A bizalom némely értelemben a digitális világ termékminősége.”

Életmentő szaktudás

A Bosch alapján a jövő egyik alapvető szakterülete a mesterséges intelligencia ipari használata lehet. “Nem az ember modellezésére, hanem a modern műszaki megoldás embert szolgáló fejlesztésére használjuk a mesterséges intelligenciát” – hangoztatta Michael Bolle. “Az ipari mesterséges intelligenciának így folyamatosan biztonságosnak és indokoltnak kell lennie.”

A Bosch alapján ez azt jelenti, hogy a vezérlésnek állandóan emberi kézben kell maradni, az utakon, az otthonokban és az ipari gyártásban úgyszintén.

Az olyan életmentő vezetői biztonsági rendszerek, akárcsak a blokkolásgátló (ABS), az elektronikus menetstabilizáló (ESP) és a légzsák vezérlőegységeinek úttörő fejlesztőjeként a társaság már ezelőtt is bebizonyította, hogy a felhasználók mindennapjait megkönnyítik a megbízható technikák. A mesterséges intelligencia a vezetéstámogató rendszereket is hatékonyabbá és intelligensebbé teheti. Példaként amikor a Bosch automatizált vezetéshez kifejlesztett MI kamerája már a részben takarásban közlekedő gyalogost is érzékeli, az önműködő vészfék-asszisztens még megbízhatóbban jelez. A Bosch olyan modern műszaki megoldást fejleszt, amelyre érvényes a mottó: “Életre tervezve”.

A Bosch 100 millió eurót fordít MI képzésre

Minden fejlesztés befektetést igényel, a Bosch így a szoftverfejlesztések mellett az oktatásra és eltérő kompetenciaközpontokra is nagy hangsúlyt fordít. A cég példának okáért Tübingenben (Németország) 100 millió eurót fordít egy új mesterséges intelligencia egyetem (MI kampusz) létesítésére. A modern kutatási komplexum az elképzelések alapján 2022 végére készül el és csaknem 700 MIszakértőnek biztosíthat ezt követően lehetőséget a leleményes és produktív eszmecserére. A mesterek a Bosch munkavállalói, külső start-up vállalkozások és állami kutatóintézetek munkatársai lesznek. A modern kampusz a Cyber Valley mesterei közti információcserét is hivatott támogatni. A “Bizalomépítés együttesen” mottó itt valósággá válhat. A Bosch alapító tagja a 2016-ban megalakított Cyber Valley-nek, amely együttes kutatási vállalkozásként az ipari, akadémiai és kormányzati partnereket hozza össze a mesterséges intelligencia kutatásának előmozdítására, azonfelül a kutatási eredmények mielőbbi ipari alkalmazására.

Mindezeken túl a Bosch Mesterséges Intelligencia Centruma (Bosch Center for Artificial Intelligence; BCAI) az egész világon hét helyszínen üzemel, például Kaliforniában és Pittsburgh-ben, az Amerikai Egyesült Államokban. A BCAI ebben a pillanatban csaknem 250 MI szakértőt foglalkoztat, akik a mobilitás, a gyártás, az okosotthonok és a mezőgazdaság területén több mint 150 projekten dolgoznak.

A Föld első virtuális napellenzője (Virtual Visor) az Egyesült Államokból érkezik

A Bosch találékony mesterekkel fejleszti a mesterséges intelligenciát használó termékeket a mobilitás, az okosotthonok és az Ipar 4.0 részére. Az autóiparban világelső – az Amerikai Egyesült Államokból származó – MI fejlesztésüknek épp Las Vegasban tartják a világpremierjét: a virtuális napellenző (Virtual Visor) egy átlátszó digitális napvédő megoldás. Az autóvezető szemének precíz pozícióját az utastér-megfigyelő kamerához csatlakozó, átlátszó LCD-képernyő észleli. A virtuális napellenző rendszer mindazonáltal nagy tudású algoritmusok hozzájárulásával elemzi a beérkező információkat, és mindössze a szélvédő azon részét sötétíti el, amin át a Nap elvakíthatja a sofőrt. A virtuális napellenző a legmagasabb pontszámot kapta kategóriájában a CES Best of Innovation Awards (a legjobb innovációkról szóló verseny) szavazásán. A versenyben a Bosch új háromdimenziós képernyője is az első helyet érte el. A passzív háromdimenziós modern műszaki megoldás alkalmazásával valósághű háromdimenziós hatást ad a képeknek és a figyelmeztető jelzéseknek, ezáltal a vezető gyorsabban tudja észlelni a vizuális információkat, mintha egy tradícióknak megfelelő képernyőt nézne, ezzel nagymértékben növelve a közlekedés biztonságát.

Ugyancsak a biztonságot fokozza a Bosch új utastér-megfigyelő rendszere, amely a vezető szemhéjának mozgása, tekintetének iránya, ezenfelül fejének helyzete alapján felismeri, ha a sofőr elálmosodott vagy épp okostelefonját nézi – és riaszt a kritikus helyzetekben. A rendszer azért is figyeli a jármű belterét, hogy megállapítsa: hányan ülnek benne, hol és milyen pozícióban. Ezzel vészhelyzetben elvárásoknak megfelelően optimalizálható az egyes biztonsági rendszerek – példának okáért a légzsákok – működése.

2019-ben 12 százalékkal, csaknem kétmilliárd euróra bővült a Bosch vezetéstámogató rendszereinek értékesítése, amelyek már az automatizált vezetés irányát jelentik. A következő években, mikor is a gépjárműk – példának okáért autópályán – már részben automatizált üzemmódban teszik meg az út egyes szakaszait, a vezetőmegfigyelő rendszerek nélkülözhetetlen partnerré válnak. Ezekben a helyzetekben a kamera biztosítja, hogy a sofőr bármikor újból biztonságosan átvehesse a vezérlést. Az elképzelések alapján 2022-re a cég már csaknem négymilliárd eurót fordít automatizált vezetésre, és több mint ötezer mérnököt kíván foglalkoztatni. Az ezen a tartományban alkalmazható érzékelőkínálat bővítésére a Bosch már azon dolgozik, hogy a lidar-szenzorokat alkalmassá tegye a sorozatgyártásra. A lidar a radar és a kamera mellett a harmadik alapvető szenzortechnikát képviseli, lézer alapú távérzékelést alkalmaz. A Bosch nagy hatótávú lidar-érzékelői a nem fémes tárgyakat, példaként az útra került szikladarabokat is már messziről felismerik.

Mesterséges intelligencia az űrben és az orvostudományban

A 2019 végén az űrbe juttatott SoundSee érzékelőrendszerével komoly célokat tűzött ki maga elé a Bosch. A NASA automatizáltan repülő Astrobee robotjára szerelve a SoundSee elkülöníti a rendellenes hangokat az internacionális Űrállomás fedélzetén, ezután mesterséges intelligencia által vezérelt analitikával elemezve a hangfelvételeket, előre jelezheti a elengedhetetlen karbantartást. 2020 elejétől a SoundSee által rögzített hangadatokat a pittsburghi (Pennsylvania) Bosch Kutatóközpontban létrehozott, a NASA elvárásainak megfelelően kialakított földi irányítóközpontba továbbítják. A tízórais doboznál alig nagyobb berendezést a NASA kutatási együttműködése keretében az Amerikai Egyesült Államokban, az Astrobotic vállalattal együttesen hozta létre a Bosch.

Az orvostudomány nem kevésbé modernizált terméke a Vivascope, amely patológiai okosplatformként az orvosi diagnózisok felállítását támogatja. A Vivascope felnagyítja a vér-, illetve egyéb testnedvmintákat, digitalizálja a mikroszkópos leleteket, ezután mesterséges intelligencia vezérelte algoritmusok segédkezésével elemzi azokat. Szélsebesen és precízen képes azonosítani a különféle sejtrendellenességeket, hasznos segítséget nyújtva az orvosoknak a diagnózis felállításához.

Light Drive okosszemüveg – a mindennapok nagy tudású szemüvege

A Bosch nagyszámú, nem mesterséges intelligenciával funkcionáló fejlesztését is elénk tárja a CES kiállításán. Mint amilyen a szenzoralapú Light Drive okosszemüveg-modul, amellyel a világon elsőként a normál szemüvegek is intelligenssé tehetők. Több mint harmadával vékonyabb a piacon elérhető más megoldásoknál, tömege ugyanakkor a tíz grammot sem éri el. A viselő látómezejébe vetített kristálytiszta képek közvetlen napsütésben is minden kétséget kizáróan felismerhetők, tartalmuk mindazonáltal – az okostelefontól vagy okosórától kapott információktól függően – a navigációs útmutatásoktól a szöveges üzeneteken és a naptárbejegyzéseken keresztül egészen a kezelési utasításokig terjedhet.

A Bosch a CES-en az IoT Shuttle technológiáján át szemlélteti a járműgyártók és a mobilitási szolgáltatók részére kínált megoldásait a telekocsi (ride sharing) járművek elektromossá alakítása, automatizált vezetése, hálózatba kapcsolása és személyre szabása kapcsán. Ezen túlmenően a fejlesztéshálózatba kapcsolt mobilitási szolgáltatásokat is magába foglal, amelyek úgyszintén rugalmas esélyt nyújtanak a felhasználóknak flottajárművek üzemeltetésére, menedzselésére, elektromos töltésére és karbantartására, míg minden utazást biztonságossá tesznek. A Bosch standján a vendégek megnézhetik a jövő hálózatba kapcsolt és károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitása részére korszerűsített vezetési és szenzortechnikákat is.

Megoldások az egész háznak – a dolgok internete (IoT) otthoni megoldásainak kibővített kínálata

A Bosch tovább bővíti a dolgok internetének (IoT) otthoni megoldásaihoz csatlakozó szolgáltatásainak kínálatát. A legfőbb különlegesség itt a nyílt Home Connect platform, amely a CES alkalmával is szemrevételezhető. 2020 közepétől a platform használata heterogén gyártók világítási és árnyékolási, szórakoztató-, azonfelül okoskertészeti eszközeinek vezérlésére is alkalmassá válik. A partnervállalatok száma most már eléri a negyvenet, ami a várakozások alapján több mint kétszeresére nő ezután, még komfortosabbá és hatékonyabbá téve az otthoni életet.

Okostechnikák a környezet védelmében

Ezen továbbfejlesztett gyártmányok alapjául a Bosch vállalkozói szemlélete szolgál. “Összhangba kívánjuk hozni kereskedelmi, környezeti és társadalmi felelősségvállalásunkat” – mutatott rá Michael Bolle. A klímavédelem szintén meghatározó régió. A Bosch igazgatótanácsának tagja alapján “a Bosch nem kizárólagosan fejleszti a környezetbarát megoldásokat, hanem jó példát is mutat. 2020 végére az egész világon mind a 400 telephelyünk válik klímasemlegessé, mindent összevetve már nem hagy szén-dioxid-lábnyomot a fejlesztéstől a gyártáson keresztül, egészen az adminisztrációig. Németországi telephelyeinken mindezt már megvalósítottuk.”

A mesterséges intelligencia itt is nagy szerephez jut, az egyes telephelyeken példának okáért a házon belüli energiarendszer okos algoritmusokat használ az energiafogyasztás eltéréseinek érzékelésére. Némely gyárakban már önmagában ez lehetővé tette a szén-dioxid-kibocsátás több mint tízszázalékos csökkentését az elmúlt két év esetén. Tekintettel arra, hogy a Bosch összesen 270 ilyen gyárat üzemeltet világszinten, a megtakarítási mód ténylegesen hatalmas. Amint Michael Bolle kifejtette: “Ezáltal foglalhatjuk össze a CES alkalmával közvetített üzenetünket: a Bosch-nak jó néhány övezetben nagy tervei vannak a mesterséges intelligenciával.”