A BMW Z4 lenyűgöző újításokkal fokozza a vezetés színtiszta élményét

A BMW Z4 lenyűgöző újításokkal fokozza a vezetés színtiszta élményét

Hamisítatlan roadster, az összes régebbinél sportosabb kvalitásokkal és még látványosabb kiállással: ez a 2023-as modellévre aktualizált BMW Z4. A nyitott tetős kétüléses frissítései részletekbe menő finomhangolásokat, új karosszéria-kiegészítőket, gazdagabb alapfelszereltséget és szélesebb extrafelszereltségi listát tartogatnak, leginkább előtérbe helyezve a BMW Z4 sportos egyéniségét.

A csodálatos újítások ideális összetevőket tartogatnak ahhoz, hogy a bajor prémiummárka a vezetés színtiszta élményének szimbólumaként és a prémium szegmens piacvezetőjeként szintén tovább írja sikertörténetét.

Erőteljes motorjaival, hátsókerék-meghajtásával, tradicionális vászontetejével, agilitásra és menetdinamikára összpontosító járműkoncepciójával, amellett utastere progresszív, prémium hangulatával a BMW Z4 korszerű köntösben nyújt hamisítatlan roadster élményt. Az összes régebbinél látványosabb kiállásával a modell a sportos adottságok új dimenzióját sugallja, az M Sport csomag – amely már a négyhengeres modellek tekintetében is az alapfelszereltség része – karosszéria-kiegészítőinek hála azonnal is. Az alapfelszereltség kibővítését és az extrafelszereltségi lista átfogóbb strukturálását követően az Advantage, Sport Line és M Sport felszereltségi csomagok már nem megjelennek a kínálatban. A bajor prémiummárka kuncsaftjai lebilincselő karosszériafényezési opciók (három új árnyalat válik elérhetővé), újabb 19” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsák és BMW M Shadow Line fényszóróbetétek mentén varázsolhatják egyedibbé BMW Z4 modelljüket.

A BMW roadster modelljeinek sikertörténete folytatódik

A bajor prémiumgyártó által fémjelzett sportosság égisze alatt a BMW Z4 a márka történelmi gyökereiből táplálkozik. A vezetési impresszió és a versenypályákon aratott sikerek négykerekű szimbólumává érett BMW roadster modellek történetének kezdete a társaság első éveire nyúlik vissza, míg a nyitott tetős kétülésesek a BMW elmúlt évtizedeiben is kardinális mérföldköveknek számítottak. Első-középmotoros elrendezésével, csúsztatható ajtóival, acél vázszerkezetével és műanyag karosszériaelemeivel az 1987-ben bemutatott, BMW Technik GmbH révén alkotott BMW Z1 innovációs iránymutatóként rabolta el a vezetés szerelmeseinek szívét. A modell 1988 és 1991 közt csaknem 8 000 példányban talált gazdára, mára mindazonáltal hőn áhított gyűjtői darabbá érett. Az 1995-ben mutatkozott be BMW Z3 a márka első olyan modellje volt, amely csakis a BMW Group egyesült államokbeli, Spartanburg településében funkcionáló gyárában látott napvilágot. A BMW Z3 a mozivásznon ünnepelte világpremierjét – James Bond szolgálati autójaként az Aranyszem című filmben.

Négy évvel később megint James Bond oldalán mutatkozott be egy mesés BMW roadster: a BMW 507 modellt idéző, hagyományos vonalakkal megrajzolt BMW Z8 az 1999-es A Föld nem elég című alkotásban brillírozott. A kézzel kreált karosszéria hosszan elnyújtott motorházteteje alatt egy 294 kW / 400 lóerő maximális teljesítményre képes, 5.0 liter hengerűrtartalmú V8-as kapacitás dolgozott, amit eredendően a BMW M5 részére fejlesztettek ki a mérnökök.

A BMW Z4 már 20 éve jelent egyet a nyitott tetős vezetés élményével. Az első generáció a 2002-es Párizsi Autószalonon gurult reflektorfénybe. Négy évvel később elért hozzánk is a kétüléses BMW Z4 Coupé is, melynek műszaki alapjaira roppant módon sikeres GT3 versenyautó is épült. A BMW Z4 nem kizárólagosan a Nürburgringen megszervezett hosszútávú megmérettetéseken, de az utakon is új menetdinamikai mércéket állított fel. A nagyteljesítményű sportautókat építő BMW M GmbH a roadstert és a kupét is kezelésbe vette, főszerepben a 252 kW / 343 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotorral.

A második generációs BMW Z4 nagy dobása a lenyitható keménytető volt, amellyel egy csapásra egyesítette a korábbi nemzedék két eltérő karosszéria-kialakításának előnyeit. A kétüléses modell lélegzetelállítóan sportos kiállásáról áramvonalas vonalvezetés, hosszú motorháztető és hátratolt utascella gondoskodott, amelyekkel a nóvum már bemutatkozása évében, 2009-ben elhódította az Eyes On Design díjat, az International Design Excellence díjat és a Red Dot Design díjat. A második generációs BMW Z4 tovább folytatta az elődje által megkezdett sikertörténetet a zárt versenypályák GT3 kategóriájában: a privát színekben rajthoz álló csapatok olyan világhírű versenyeken arattak diadalt a modellel, akárcsak a Dubaiban és Belgiumban megszervezett 24-órás megmérettetés.

A harmadik generáció: soros hathengeres motorral és letaglózó teljesítménnyel

A BMW Z4 aktuális nemzedéke 2020 óta válik hozzáférhetővé és a BMW Group gyártópartnere, a Magna Steyr Fahrzeugtechnik gurítja le Grazban funkcionáló gyártósoráról. A 2023-as modellévre aktualizált roadster piaci bevezetése 2022 novemberében kezdődik, két négyhengeres benzinmotorral és egy soros hathengeres erőforrással. Szegmensében a BMW Z4 M40i (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 7,9 – 8,1 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 179 – 184 gramm / km) példa nélküli, amit a típus értékesítési mutatói is igazolnak: az egész világon a roadsterre érkező megrendelések több mint 30 százalékát, miközben a németországi Z4-eladások 48 százalékát ez a BMW M modell adja.

A harmadik generációs BMW Z4 immáron nagyjából 55 000 példányban kelt el. A modell legjobb piaca Németország, ahol az aktuális nemzedék csaknem 26 százalékát rendelték meg. Ezt követi az Egyesült Államok (17 százalékkal), Kína, Nagy-Britannia és Japán. Bemutatkozása óta a BMW Z4 kiegyensúlyozott értékesítési mutatókkal büszkélkedhet, mindemellett egy meglehetősen szűk szegmensben. A BMW Z4 az első naptól kezdve magasan a legkelendőbb modell a csakis német prémiummárkák által képviselt, kiélezett kategóriában, ahol megszakítás nélkül növeli piaci részesedését.

A színtiszta vezetési élményt éltető járműkoncepció, a sportos megjelenés, az erőteljes hajtáslánc-technológia és a vérpezsdítő agilitás a BMW Z4 osztatlan népszerűségének legfőbb záloga. A modell ezen kvalitásait nagyszámú autóipari szaklap elismeréssel méltatta, már megjelenése első napjától. A modern BMW Z4-ről az auto, motor und sport német autós szakmagazin „az év sportautó-visszatéréseként” számolt be, míg az Auto Bild a modellt „az év legmenőbb kabriójaként” méltatta. A hamisítatlan roadster az olvasói szavazásokon is rendre az élen végzett: a Motor Klassik magazin közönsége 2019-ben „a jövő klasszikusának” választotta, ezt követően a sport auto német autós szakmagazin olvasói három heterogén megmérettetésen is „sport auto díjjal” jutalmazták.

Dinamikusabb, mint valaha: M Sport csomag alapfelszereltségként, vese alakú BMW hűtőrácsok új dizájnnal

Erőteljes arányainak, a BMW aktuális formanyelve alapján megrajzolt vonalvezetésének és jó néhány egyéni igényeket kiszolgáló részletének hála a BMW Z4 karosszériája a hagyományos, nyitott tetős sportautók korszerű újraértelmezéseként öltött testet. A frontrészt a nagyméretű légbeömlők, a függőlegesen elrendezett fényforrásokkal dolgozó, LED-technológiás fényszórók és a hosszan elnyújtott, kerékíveket is magába foglaló motorháztető egysége határozza meg. A legfrissebb újítások leginkább előtérbe helyezik a roadster széles, erőteljes kiállását.

A modell sportos megjelenésében oroszlánrészt vállalnak az M Sport csomag karosszéria-kiegészítői, amelyek már a négyhengeres motorral szerelt modellekhez is alapfelszereltségként járnak. Ilyen például az első lökhárító BMW M modellekre emlékeztető, három légbeömlője, a küszöbtoldatok jellegzetes kontúrja és a sportos kialakítású hátsó lökhárító. A készítők újragondolták az első lökhárító szélső légbeömlőit és a vese alakú BMW hűtőrácsok vonalvezetését, hogy még intenzívebb benyomást keltsenek. A vízszintes elrendezésű hűtőrács-pár a modell frontrészének szélességét nyomatékosítja. A BMW Z4 M40i teljesítményre hangolt karakterét eközben olyan tételek hangsúlyozzák tovább, mint a Cerium Grey árnyalatú külső visszapillantó-házak és a kipufogórendszer trapéz alakú végei.

A BMW Z4 sportos megjelenését a cicoma mentes jármű-sziluett (amit két, dinamikusan megrajzolt karaktervonal határoz meg), az első kerékjárati ívek mögé épített légkivezető-nyílások, a csomagtér légterelő szárnya, a keskenyre húzott, „L” alakú hátsó lámpák és a hátsó lökhárító elbűvölő diffúzoreleme fokozza tovább. A roadster tradicionális vászonteteje elektromosan, egészen 50 km/órás sebességig gombnyomással működtethető és 10 másodperc alatt teljesen lenyitható, azonkívül bezárható.

19” méretű, exkluzív BMW M könnyűfém keréktárcsák és három új karosszériafényezési árnyalat

A 18” méretű, duplaküllő-dizájnú BMW M könnyűfém keréktárcsák újdonságként mutatkoznak be a BMW Z4 alapfelszereltségi palettáján. A kéttónusú felniken elöl 225/45 R18, hátul ugyanakkor 255/40 R18 méretű gumiabroncsok feszülnek. Eközben a modell opcionális extrafelszereltségei közt olyan 19” méretű, exkluzív BMW M könnyűfém keréktárcsák is megtalálhatók, amelyeket konkrétan a BMW Z4 részére terveztek meg a mérnökök. A V-küllődizájnú, Jet Black matt árnyalatú, polírozott peremű felnik a roadster extrém lenyűgöző ékeiként ragyognak, rajtuk elöl 255/35 ZR19, hátul mindazonáltal 275/35 ZR19 méretű gumiabroncsokkal.

A tervezők a BMW Z4 karosszériafényezési árnyalatainak portfólióját is kényesen újragondolták, új és merész színekkel egészítve ki a palettát. A roadsterhez első ízben válik elérhetővé a Thundernight metál, a Portimao Blue metál és a Skyscraper Gray metál árnyalat, míg a BMW Individual részleg matt Frozen Grey metál karosszériafényezési opciója is négy színnel gazdagodik; fehér, fekete, vörös és szürke árnyalattal. Az alapfelszereltségként kínált fekete vászontető alternatívájaként a BMW Z4 még mindig elérhető Anthracite Silver hatású vászontetővel is.

A külön választható extrafelszereltségeket egyesítő palettán ugyancsak újdonságként mutatkoznak be a BMW M Shadow Line fényszóróbetétek, amelyek az szintén opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, LED-technológiás adaptív első fényszórókhoz válnak elérhetővé. A sötét árnyalatú betétek a modell frontrészének sportosságát nyomatékosítják, tetszetősen egészítve ki a BMW M magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag karosszéria-kiegészítő tételeit.

Tradicionális sportautó-utastér M-specifikus stílusjegyekkel

A BMW Z4 utasterét a vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítás, az integrált fejtámlákkal szerelt sportülések, a cicoma mentes, előremutató vonalvezetés és a minimálisra csökkentett dekorbetétek elve mentén tervezték meg a mérnökök. A BMW Z4 sDrive20i (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 6,9 – 7,4 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 157 – 166 gramm / km) már alapfelszereltségként Black, Ivory White, Cognac és Magma Red árnyalatban elérhető Vernasca bőrkárpittal, a BMW Z4 M40i és a BMW Z4 sDrive30i (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 7,0 – 7,4 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 159 – 167 gramm / km) mindazonáltal alapfelszereltségként kék kontraszt-varrással és kék béléssel ellátott, bőr/Alcantara kettős utastér-kárpitozással rendelhető meg. A BMW Z4 sDrive30i utastere bőrözött BMW M sportkormánnyal, BMW M sportülésekkel és BMW M pedálsorral fokozza tovább a sportosságot.

A BMW Z4 sDrive30i tradicionális sportautó-utasterében mindemellett mindez Sensatec-bevonatú műszerfallal párosul. Az ülésfűtés, a szélterelő, a kibővített tárolócsomag, a keresztülpakolható hátsó üléssor, az első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), az automatán elsötétedő utastéri visszapillantó és a kétzónás automata légkondicionáló az összes modell tekintetében az alapfelszereltség része. A BMW Z4 M40i és a BMW Z4 sDrive30i tekintetében mindezeket hangulatvilágítás és BMW M küszöblécek egészítik ki.

Magas fordulatszám-tartományig kalibrált benzinmotorok és kifinomult futómű-technológia

A BMW Z4 új kiadásához elérhető mindhárom benzinmotort azonnali teljesítmény-leadás, magas fordulatszám iránti vágy, példaértékű hatékonyság és BMW modellek által fémjelzett, végtelenül sima járáskultúra jellemzi. A BMW Z4 sDrive20i négyhengeres benzinmotorjához alapfelszereltségként egy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, amelyiknek alternatívájaként a belépő szintű modellhez a külön választható extrafelszereltség részeként nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó is megrendelhető. Utóbbi a két másik modellváltozat tekintetében az alapfelszereltség része. A Steptronic sport automataváltót kormány mögötti váltófülekkel és tapadásra tökéletesített Launch Control rajtprogrammal ajánlja a cég.

A BMW Z4 páratlanul kiforrott hajtáslánc-technológiáját a csúcsmodell szemlélteti leginkább, aminek M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotorja párját ritkítja és kimagasló kvalitásokkal ellátott. A 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítmény és 500 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes, 3.0 liter hengerűrtartalmú kapacitás 4,5 másodperc alatt gyorsítja fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre a BMW Z4 M40i modellt. A két négyhengeres, BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó, 2.0 liter hengerűrtartalmú benzinmotor szintén vérpezsdítő adottságaival emelkedik ki a mezőnyből. A BMW Z4 sDrive30i orrában dolgozó kapacitás 190 kW / 258 lóerő maximális teljesítmény és 400 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes, amely 5,4 másodperc alatt abszolvált nulla-százas gyorsulást biztosít. A BMW Z4 sDrive20i meghajtásáról egy 145 kW / 197 lóerő maximális teljesítményű és 320 Nm csúcs forgatónyomatékú benzinmotor gondoskodik, amellyel a modell 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre (a külön választható extrafelszereltség részeként megrendelhető automataváltóval 6,6 másodperc alatt).

Kompakt arányainak, minimalizált saját tömegének, alacsony súlypontjának és tengelyek közti jóformán példás, 50:50 arányú terhelés-elosztásának hála a BMW Z4 kimagasló vázszerkezet-merevsége és futómű-feszessége, amellett hatékony aerodinamikai adottságai a lebilincselő és élményekkel teli vezethetőséget kínáló, sportos agilitás ideális előfeltételeit teremtik meg. Az agilitás és a menetkomfort varázslatos egységét a futómű-technológia garantálja, amely az első tengelyen egy kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal, a hátsó tengelyen ugyanakkor ötkaros kerékfelfüggesztéssel dolgozik. A változó áttételű sport kormánymű minden egyes modell tekintetében az alapfelszereltség része.

A BMW Z4 sDrive30i alapfelszereltségébe tartozó BMW M sport futómű keményebb lengéscsillapítókkal és finomhangolt spirálrugókkal optimalizálja a modell menetdinamikáját. A BMW Z4 M40i alatt elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű és – éppen olyan a BMW Z4 sDrive30i modell tekintetében – kékre vagy pirosra fényezett féknyergekkel szerelt BMW M sport fékrendszer látható. A csúcsmodell hátsó tengelyén egy BMW M sport differenciálmű is elfért, amely a külön választható extrafelszereltség részeként a BMW Z4 sDrive30i modellhez is megrendelhető.

Csúcstechnológiás vezetést támogató rendszerek és nagy tudású járműkapcsolati megoldások

A BMW Z4 egy sor csúcstechnológiás vezetést támogató rendszerrel képes fokozni a vezetés kényelmét és biztonságát. A modell alapfelszereltségét olyan tételek színesítik, akárcsak az automata fékező funkcióval dolgozó, frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning), a korrigáló kormánymozdulatokra is képes, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning) és az előzési tilalmakra is figyelmeztető sebességhatár-kijelzés (Speed Limit Info). A külön választható extrafelszereltség részeként megrendelhető tételek közt eközben a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat (Active Cruise Control with Stop & Go), a sávváltásra figyelmeztető rendszer (Lane Change Warning), a hátsó irányból érkező ütközésre figyelmeztető rendszer (Rear Collision Warning), a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (Crossing Traffic Warning), a parkolóasszisztens (Parking Assistant) és a tolatókamera is megtalálható. Szintén elérhető extra a BMW Head-Up monitor, amely a szélvédőre vetíti a vezetéssel kapcsolatos legnélkülözhetetlenebb információkat.

A BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés intuitív járművezérlést biztosít és okos járműkapcsolati megoldásokat biztosít. A forradalmi korszerű műszaki megoldásnak betudhatóan a 10,25” képernyő-átmérőjű digitális műszeregység és az ugyanekkora központi monitor párosa egész egészében személyre szabható. Mértékadó funkcióinak sorát a BMW Maps navigációs rendszer, a merevlemez-alapú multimédia rendszer, a BMW Intelligent Personal Assistant, az okostelefon-integrálhatóság, a WiFi-hotspot és a riasztórendszer is színesíti.