Új autópálya-csomópont első ütemét osztották ki Balatonfőkajár közelében, amely az M7-es autópálya és a tó közti közlekedést gyorsabbá és biztonságosabbá teszi.
A 7,3 milliárd forintos beruházás eredményeként Balatonfűzfőt, Balatonakarattyát és Balatonkenesét elkerülő, kétszer egysávos út épült 2,4 kilométer hosszan, mindemellett körforgalmi és külön szintű csomópont.
Az útátadó ünnepségen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azt mondta, hogy a beruházás lényegesen csökkenti ezt követően az útszakaszon ezelőtt tapasztalható nyári torlódást.
Közölte, hogy a 2016 és 2024 közti időszakban a közúthálózat korszerűsítésére szánt 3200 milliárd forintból 1800 milliárd forint hazai forrásból származik. Ebben az esztendőben 566 milliárd forintból valósulnak meg közúti beruházások.
Az államtitkár rámutatott, hogy a kormány 2010 óta örökösen korrigálja a főváros és a Balaton közti közlekedés feltételeit. Modernizált a dél-balatoni vasútvonal, ősszel megindult az észak-balatoni vasútvonal korszerűsítése, villamosítása, és javul a Balaton kerékpáros elérhetősége.
Közölte még: az észak-balatoni térség jobb megközelíthetőségét szolgáló, most átadott csomópont újabb, már megvalósult és tervezett fejlesztések kezdőpontjának is számít. Közelében kezdődik az M7-es idén és előző évben három ütemben, összesen 20 kilométeren felújított része.
Közölte, hogy a kormány a tavalyi évtől kezdve hazai forrásból segíti a legnagyobb terhelésnek kitett sztrádaszakaszok rendbetételét. Az M7 Letenye felé vezető oldala több mint 3,4 milliárd forint költségvetési támogatással újult meg.
Az októberben elkészült befejező ütemmel egyesült erővel Balatonvilágos és Zamárdi közt végig jó minőségű sztrádán haladhatnak az autósok a szlovén határ felé vezető oldalon.
A modern csomópontból dél felé indul ezt követően az M8 gyorsforgalmi út előkészületben található, a Balaton mellől Dunaújvároson és Kecskeméten keresztül a Dél-Alföldig vezető része.
Mosóczi László hívta fel a figyelmet: az Innovációs és Technológiai Minisztérium célja, hogy gyorsabban elérhetővé váljanak a ma még csak kétsávos főutakon elérhető megyei jogú települések, az autópályák és autóutak elérjék az országhatárt, valamit az állam bármely pontjáról félórán belül elérhetővé váljon egy négysávos útszakasz. Ezen kívül releváns célnak nevezte a létező gyorsforgalmi utak kapacitásának bővítését.
Nagy Róbert Attila, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója kijelentette, 2008 májusa óta hiányzott a közlekedőknek a most átadott útszakasz, amely az M8-as autópálya megépülésével lesz ezt követően egész.
Kiemelte, hogy több hangsúlyos beruházás is zajlik a térségben, ezek közé sorolta az Örvényes és Balatonakarattya közt 43,5 kilométeren megújuló kerékpárutakat, melyhez kapcsolódva 2020 őszén elkezdődik a Balatonkenesét és Balatonfűzfőt érintő 4,2 kilométeres új kerékpárút építése.
Ezenkívül 2020 első negyedévében megkezdődik a 8-as számú főút Veszprém déli elkerülő első ütemének megvalósítása is – fűzte hozzá.
mti, fotó: Máthé Zoltán