Az allergiások részére évről-évre kellemetlen időszak veszi kezdetét tavasszal, akik már áprilistól a megjelenő különféle pollenektől könnyeznek és tüsszögnek. Az allergia e tünetei a közlekedés biztonságára is komoly hatást fejthetnek ki, egy-egy volán mögötti tüsszentés tudniillik már 50 kilométer/órás tempónál is csaknem 30 méteres vakon vezetést jelent. Hatékony segítséget nyújthat viszont a nagyon sok Škoda-modellhez kínált Climatronic Air Care rendszer, amely heterogén érzékelőivel például felügyeli az utastér légminőségét, érzékeli a megnövekedett pollen- és finompor-koncentrációt, ezt követően automatán reagál. Szintén meghatározó szerepet töltenek be az aktuális Škoda-modellek beltéri levegőjének tisztaságában az utastér-légszűrők, amelyek hármas feladatot látnak el: felfogják az apró részecskéket, antibakteriális hatást gyakorolnak, s akár a kellemetlen szagokat is elnyelhetik. Mindez viszont csakis akkor működhet optimálisan, ha rendszeresen cserélik az utastér-légszűrőket, ideális esetben tavasszal. Az utastér-légszűrők vírusokkal szemben nem védenek.
Az Európai Allergia és Klinikai Immunológiai Akadémia (European Academy of Allergy and Clinical Immunology; EAACI) felmérése alapján 2016-ban több mint 150 millió ember szenvedett az Európai Unióban allergiától. Hatékony utastér-légszűrőivel és olyan okos légkondicionáló berendezéseivel, akárcsak az Air Care rendszerrel kiegészített Climatronic, a Škoda a pollenek akár 99 százalékát és a finompor-szemcsék tekintélyes hányadát tarthatja távol jó néhány aktuális modellje belterétől. A cseh márka ezzel komoly mértékben növeli az allergiások és az eltérő krónikus légzésproblémákkal küzdők vezetési biztonságát, továbbá minden utas, különösen az érzékenyek, ugyanakkor a gyerekek kényelmét – példának okáért a nagyvárosok finomporral különösen terhelt levegőjében, azonfelül más problémás légminőségű régiókban.
A légkondicionáló légminőség- és légnedvesség-érzékelőkkel
Az Air Care rendszerrel kiegészített Climatronic légkondicionáló berendezés, amely alap- vagy extrafelszerelésként a korszerű Škoda OCTAVIA, ráadásul a KAROQ, KODIAQ és SUPERB sorozatokhoz szintén rendelkezésre áll, heterogén érzékelőivel méri az utastér levegőjének minőségét és páratartalmát. Ha túlzott beltéri légszennyezettséget érzékel, önvezérelten belső keringtetésre vált, mindent összevetve kívülről nem juthat újabb szennyezett levegő a gépkocsiba, az utastér levegője mindazonáltal a belső cirkulációban tisztulhat meg. E keringtetési folyamat esetén a rendszer minden alkalommal, újra és újra átvezeti a beltér levegőjét az Air Care technika alaposan hatékony aktívszén-légszűrőjén, amely nem kizárólagosan az apró részecskéket szűri ki, hanem antibakteriális hatásával a különféle ilyen jellegű kórokozókat is távol tartja az utastértől. Mindemellett a kellemetlen szagok is elnyelődnek, mégpedig szükség alapján ez esetben is a belső keringtetési szerepkör pártfogásával, példaként, amikor a szélvédőmosó folyadék szaga bejuthatna a gépkocsiba.
Három eltérő utastér-légszűrő
A Škoda három eltérő utastér-légszűrőt alkalmaz modelljeiben. A márka egész modellpalettáján rendelkezésre álló Economy változat mellett, a vállalat aktívszén-pollenszűrőt és szagszűrőt is biztosít, utóbbi a legnagyobb szűrőkapacitás mellett a baktériumokat és a kellemetlen szagokat is megköti.
“Meggyőződésem, hogy ebben a pillanatban a légminőség, a szűrőképesség és az ár tekintetében szintúgy a utastér-légszűrők legkedvezőbb csomagját kínáljuk ügyfeleinknek. A pollenek és a részecskék akár 99 százalékát is távol tarthatjuk a gépkocsi utasterétől, ezáltal járulva hozzá az utasok egészségéhez és kellemes közérzetéhez” – nyomatékosította Jan Hrnčíř, a légkondicionáló berendezések fejlesztésének Škoda-koordinátora.
Rendszeres cseréjük növeli a szűrők a hatékonyságát
A magas szűrési hatékonyság érdekében az utastér-légszűrőt rendszeresen cserélni kell. A szűrőcsere ideális ideje a tavasz vagy a nyár eleje. Egyfelől a téli esős és havas útviszonyok közti gyakori használatot követően penészgomba-fertőzés alakulhat ki a szűrőkben, másfelől a tavaszi új szűrővel a rendszer jól felkészíthető az első pollenek megjelenésére. A szűrő cseréjével párhuzamosan célszerű ellenőrizni a légkondicionáló berendezés üzemelését, ezáltal készülve optimálisan a nyári melegekre.
Interjú – Jan Hrnčíř, a légkondicionáló berendezések fejlesztésének Škoda-koordinátora az új utastér-légszűrők felépítéséről, működéséről és hatékonyságáról
Miért számítanak a légkondicionáló berendezések nemcsak az egyik leginkább közkedvelt, hanem az egyik legszámottevőbb felszerelésnek is autóinkban?
Jan Hrnčíř: A légkondicionáló berendezés ezelőtt luxusnak számított, ma ellenben már alapvető felszerelés. Nem kizárólagosan a kényelmet növelik, hanem jelentőségteljesen fokozzák a biztonságot is. Különösen érvényes ez az olyan rendszerekre, mint a Climatronic, amely úgyszintén önvezérelten szabályozza a megfelelő hőmérsékletet és levegőelosztást a gépkocsiban. A vezetőnek nem létfontosságú újra és újra beavatkoznia: miután beállította a kívánt hőmérsékletet, maradéktalanul a vezetésre összpontosíthat, a továbbiakat elvégzi a rendszer. A vezető fokozott figyelme mellett a Climatronic példaként a korrekt látást is elősegíti, amint zord külső stádiumok közepette önműködően gondoskodik az ablakok párátlanításáról, a sofőrnek mindent összevetve már nem kell manuálisan szabályoznia a levegőelosztást és a ventilátorfokozatot.
Az utastér-légszűrők napjainkban már a légkondicionáló rendszerek releváns részét képezik. Mire szolgálnak?
Hrnčíř: “Messzemenőkig mentesítik az utasteret a finompor-részecskéktől és – ami az allergiások részére releváns – a pollenektől is. Ez nagyban mérsékli a vezető könnyezéséből és tüsszögéséből adódó veszélyeket, ezáltal növelve a biztonságot. Mindemellett olyan szűrők is megjelennek a Škoda kínálatában, amelyek antibakteriális hatásúak vagy akár a szagokat is megköthetik.
Három eltérő utastér-légszűrőt alkalmaznak a Škoda-modellekben. Miben térnek el ezek egymástól?
Hrnčíř: “Az alap utastér-légszűrő a részecskeszűrő, a következő szintet a külső kellemetlen szagokat elnyelő aktívszenes kivitel jelenti, ameddig a legszéleskörűbb szűrő-felszereltség az említett két változaton túl antibakteriális bevonatot is ad.
Mennyire hatékonyak az egyes szűrők? Milyen részecskékméretig szűrnek?
Hrnčíř: A finompor-részecskék 2,5 mikrométeres méretéig mindhárom változat 99 százalékos hatékonyságú. A szűrők elsődlegesen a nagyvárosokban sajátos finompor-terhelés és légszennyezettség mellett a leghatékonyabbak.
Milyen időközönként kell a szűrőket cserélni? Ez függ a régiótól és környezettől is, ahol a gépkocsit leginkább használják?
Hrnčíř: “Két eltérő környezetet különböztetünk meg. Az első csoportba a kis, miközben a másodikba a nagy porterhelésű régiók országai tartoznak. Utóbbiakban komoly szerepet játszik a – levegőben az utak állapota és másfajta stádiumok következtében jelenlévő – porrészecskék nagyobb aránya. Amíg az első csoport tekintetében kétévi üzem vagy 60 ezer kilométer futásteljesítményt követően ajánljuk kicserélni a szűrőt, a második csoporthoz sűrűbb, egyéves vagy 30 ezer kilométeres csereintervallumot ajánlunk.