Piacvezető technológiai nagyvállalatok, feltörekvő startupok és érdeklődők adtak randevút egymásnak a szerencsejátékok fellegvárában, Las Vegasban január 6-9. között. Az évente megrendezett Consumer Electronic Show-n csaknem 20 ezer újdonság debütált és sokak szerint ez az év a rekordok megdöntéséről szól. Vajon mik lesznek 2015 tech-divatjai? Az okosruhák, melyek mérni tudják majd a testhőmérsékletet, az egyre elterjedő drónok vagy a járműipar hihetetlen fejlődésének köszönhetően a vezető nélküli autócsodák?
Bizonyára minden olvasó emlékszik a hollywoodi álomgyár által kreált „Knight Rider” című akciósorozatra, melynek fő attrakcióját egy K.I.T.T. nevű beszélő és – ami még ennél is fontosabb – saját magát vezető Pontiac Firebird Trans Am autó jelentette. Csaknem 30 évvel később az automatizált vezetés már nem csupán televíziós fantázia. A Bosch technológiával felszerelt autók bizonyos helyzetekben, például forgalmi dugókban vagy parkoláskor már most is képesek magukat vezetni. „Lépésről-lépésre váltjuk valóra a sci-fi világát.” – fogalmazott Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.
A Bosch, mint a mobilitási megoldások egyik legnagyobb beszállítója a világon, 2011 óta két helyszínen Paolo Alto-ban (Kalifornia) és Abstatt-ban (Németország) dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon. A két helyszínen tevékenykedő csapat egy több mint 5000 Bosch mérnököt magában foglaló nemzetközi szakmai hálózat. Az idei Las Vegas-i Nemzetközi CES kiállításon a Bosch az igazi hollywoodi legenda, a „Knight Rider” akciósorozatból ismert K.I.T.T. másolata mellett vezetéstámogató funkciókat és fékezési rendszereket tartalmazó széles termékportfolióját is bemutatta. A Bosch arra a magas szinten automatizált vezetésre összpontosít, ahol a sofőrnek nem kell állandóan a járműre figyelnie.
A ráfutást megelőző vészfékezéstől a forgalmi dugó asszisztenciáig
Kritikus forgalmi helyzetekben életmentő lehet a sofőrök támogatása. A tanulmányok szerint csupán Németországban a sérüléssel járó ráfutásos baleseteknek akár a 72 százalékát is el lehetne kerülni, ha az autókba be lenne szerelve a Bosch ráfutást megelőző vészfékező rendszere. A Bosch forgalmi dugó asszisztensével pedig a sofőrök szintén biztonságosan és minimális stressz mellett juthatnak el a célpontig. Erős forgalom esetén az asszisztens legfeljebb 60 km/óra sebességnél automatikusan fékez, gyorsít és a forgalmi sávban tartja az autót.
„A tervek szerint a vezetéstámogató rendszerekkel a Bosch egymilliárd euró árbevételt generál majd 2016-ban.” – jelentette ki Hoheisel. A vezetéstámogató rendszerek jelentik az alapot az automatizált vezetéshez, ami fokozatosan valósul majd meg. „A Bosch autópálya robotpilótáival az autók 2020-ra a felhajtástól a lehajtásig automatizált vezetésre lesznek képesek az autópályákon.” – vetíti előre Hoheisel. A következő évtized során megjelennek majd a teljesen automatizált és bármilyen helyzet kezelésére képes járművek.
Szenzorok az autó szemei és fülei
Az automatizált vezetés az autó minden részét – erőátvitel, fékek, kormányzás – érinti, és átfogó rendszerismereteket igényel. Alapjául azok a radar-, videó- és ultrahang-technológiát tartalmazó érzékelők szolgálnak, amelyeket a Bosch már hosszú évek óta milliószámra gyárt. Nagyteljesítményű programok és számítógépek dolgozzák fel a begyűjtött információt és biztosítják, hogy az automatizált jármű biztonságos és üzemanyag-gazdaságos módon mozogjon a forgalomban.
Mivel a járművek fokozatosan egyre több vezetési feladatot vesznek át, a biztonság szempontjából fontos rendszereknek (fékek és kormányzás) speciális követelményeket kell teljesíteniük. Ha ezen elemek bármelyike meghibásodik, egy tartaléknak kell átvennie a szerepüket. A fékek esetén a Bosch már rendelkezik egy ilyen tartalékkal: ez az iBooster elnevezésű elektromechanikus fékrásegítő. Mind az iBooster, mind az ESP menetstabilizáló rendszer célja az, hogy a sofőr beavatkozása nélkül – egymástól függetlenül – fékezzék le az autót.
iBooster: az automatizált vezetés létfontosságú eleme
A fékrásegítő önállóan, az ESP rendszernél háromszor gyorsabban képes felépíteni a fékezési rendszernyomást. A jármű így sokkal gyorsabb megállásra képes, ha a ráfutást megelőző fékrendszer veszélyes helyzetet észlel. Az iBooster ugyanakkor az ACC adaptív sebességtartó rendszertől megkívánt finom fékezést is biztosítani tudja azzal, hogy egészen a megállásig fékezi az autót. Mindezt ráadásul gyakorlatilag csendben végzi.
Az iBooster a hibrid és az elektromos autók esetében is létfontosságú elem. Ennek egyik oka, hogy nincs szüksége vákuumra, amit egyébként egy bonyolult folyamaton keresztül kell biztosítania a belső égésű motornak vagy egy vákuumszivattyúnak. A másik oka az, hogy az (elsősorban hibrid és elektromos autókhoz kialakított) ESP hev mellett a fékrásegítő képes csaknem teljes egészében visszanyerni és árammá alakítani a fékezési energiát, amivel növelhető az elektromos autók hatótávolsága. Az iBooster segítségével csaknem minden tipikus forgalmi késedelemből maximális fékezési energiát lehet nyerni a hibrid vagy elektromos autók motorja számára. Ha az autónak hirtelen kell fékeznie, vagy ha a generátor nem képes a szükséges fékezési nyomatékot biztosítani, akkor a fékrásegítő a hagyományos módon, vagyis a főfékhenger használatával teremti elő a szükséges további fékezési rendszernyomást.
(forrás: Bosch)