A név kötelez: egy Škoda Superb csakis különleges lehet. E mottó szellemében fejlesztették a Škoda dizájnerei és konstruktőrei formavilágában és technikájában egyaránt immár új szintre az új Škoda Superb sorozatot. Ennek megfelelően az új Škoda Superb a márka megújult, modern és érzelmekben gazdag arculatával érkezik. Átlag feletti térkínálata még tovább növekedett, konstrukciója pedig a Volkswagen Csoport innovatív moduláris keresztmotoros platformjának (MQB) műszaki alapjaira épül. Kiemelkedő térkínálat, a biztonság, a környezetvédelem és a kényelem terén egyaránt innovatív vezetői segédrendszerek, Euro 6 minősítésű motorok, valamint a Škoda modelljeire oly jellemző „Simply Clever” megoldások pozícionálják egyértelműen a márka új zászlóshajóját a középkategória felső régiójába. Röviden: az új Superb minden idők legjobb Škoda modelljeként jelenti a vállalat legjelentősebb termékoffenzívájának csúcspontját.
A Superb nevet még egy Škoda modellnek is ki kell érdemelnie. Még sohasem övezték ekkora elvárások egy születő Škoda formavilágát, még sohasem került bele ennyi új technika és új „Simply Clever” megoldás és még sohasem kínáltak a Škoda mérnökei ilyen tágas helyet a vezető, az utasok és a csomagok számára. A nagyobb járműkategóriákból érkezett, új vezetői segédrendszerek egész sora gondoskodik a magas fokú biztonságról, a környezet hatékony védelméről és a színvonalas kényelemről. A Superb harmadik nemzedéke új, minden eddiginél nagyobb teljesítményű és Euro 6 minősítésű motorokkal érkezik, amelyek akár 30 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beérik.
Új szintet képviselnek a connectivity-szolgáltatások is: az új Škoda Superb legújabb generációs infotainment-rendszere a SmartLink technikával kapcsolódik az okostelefon rendszerére, amely a MirrorLinkTM, az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereit fogja össze. Az új megoldás segítségével az okostelefon egyes alkalmazásai az autó infotainment-rendszerének képernyőjén is megjeleníthetők. Az új SmartGate szolgáltatással a jármű bizonyos adatai az okostelefonra is lehívhatók, tárolhatók és a megfelelő alkalmazást futtatva felhasználhatók. Emellett nagysebességű internetkapcsolat avatja az új Superbet az első „gördülő hotspotként” kínált Škoda modellé. Az új Škoda Superb természetesen a Škoda megújult és modern formavilágával érkezik.
„Új Škoda Superb sorozatával, annak formai és műszaki kvalitásaival, illetve verhetetlen térkínálatával igazolja látványosan a Škoda kiemelkedő igényességét a középkategóriában” – emelte ki Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, a Škoda igazgatótanácsának elnöke. „A harmadik modellgenerációban a Škoda közel 120 esztendőnyi járműgyártási tapasztalata és szenvedélye öltött testet. Az új Škoda Superb a márkánk mögött álló mérnöki és formatervezői tudás mély benyomást keltő bizonyítéka” – folytatta Winfried Vahland. „Növekedési stratégiánk egyik nagy jelentőségű pilléreként az új Škoda Superb immár a márka jövőjét képviselve új magán- és céges vásárlók sokaságát hódíthatja majd el a Škoda számára. E modellel új korszak kezdődik a Škoda történetében” – hangsúlyozta Prof. Dr. Vahland.
A Škoda Superb 2001. óta áll a Škoda modellpalettájának csúcsán. Napjainkig (2015. január 31.) összesen több mint 700 ezer első és második generációs Škoda Superb talált gazdára, ezzel a középkategória egyik legnépszerűbb modellsorozatává lépett elő.
Ez idő alatt az ügyfelek mindvégig nagyra értékelték e modell kvalitásait: kiemelkedő térkínálatát, időtlenül elegáns megjelenését, modern, ám jól bevált technikáit, csúcsszínvonalú kényelmét, a lehető legmagasabb fokú biztonságát, sokoldalú funkcionalitását és rendkívül kedvező ár-érték arányát.
Harmadik nemzedéke szintén óriási népszerűséggel írhatja tovább a Škoda Superb sikertörténetét. „Új Škoda Superb modellünk formájában olyan autót fejlesztettünk, amely ügyfeleinket is bizonyosan meggyőzi majd” – húzta alá Dr. Frank Welsch, a Škoda igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Kifejező és érzelmekben gazdag formavilágával, még tágasabb térkínálatával és még színvonalasabb kényelmével, innovatív biztonsági berendezéseivel, kiváló üzemanyag-fogyasztási értékeivel, kiváló menetdinamikai képességeivel és igényes kidolgozásával az új Škoda Superb immár új szintre emeli a Škoda jól ismert erényeit” – folytatta Dr. Welsch.
Dinamikus és elegáns dizájn-forradalom
Az új Škoda Superb új dizájnja a márka ébresztette intenzív érzelmekre irányítja a figyelmet. A Škoda modelljei mindig is elsősorban kiemelkedő funkcionalitásukkal és megbízhatóságukkal, illetve rendkívül kedvező ár-érték arányukkal hódítottak. Új Superb sorozatával a Škoda most modern, kifejező és érzelmekben gazdag formavilággal emeli ki ezen erényeit, az új Škoda formai nyelvezetét egyéni, dinamikus elegancia, kiegyensúlyozott arányok és Škoda VisionC tanulmány immár a sorozatgyártásban is megjelenő, markáns stílusjegyei jellemzik.
„A Škoda Superb teljes egészében új fejlesztésű harmadik nemzedéke abszolút egyéni és szenvedélyes stílusú limuzin. Fellépése erőteljes, egyedi és intenzív érzelmeket kelt. Tengelytávja 80 milliméterrel hosszabb, miközben karosszériája első túlnyúlása 61 milliméterrel rövidült. Új architektúrája kifejezett eleganciával és dinamikával ruházza fel” – magyarázta Jozef Kabaň, a Škoda vezető formatervezője. „Az új Superb megjelenését elejétől egészen faráig, nagyméretű kerekeitől lágyan ereszkedő tetőívéig letisztult geometriai formák, markánsan körvonalazott felületek, plasztikusan kiformált alakzatok, puritán pontosság és elegáns vonalvezetés jellemzi” – fejtette ki Kabaň. A csiszolt kristályüvegeket idéző formai elemek egyfajta vizuális vezérfonalként határozzák meg külső és belső dizájnját, miközben az új Superb továbbfejlesztett funkcionalitással és még tágasabb térkínálattal érkezik – a forma és a funkció harmonikus egységeként.
Eleje már az első pillantásra erőt és magabiztosságot áraszt. Széles hűtőrácsa, ugyancsak szélesen húzódó, határozott metszésű fényszórói és az egyértelműen tagolt, mélyre húzott lökhárító révén vizuálisan még szélesebbnek hat. A markáns hűtőrács és a motorházfedél peremén centrálisan elhelyezett márkaembléma eközben erőteljesen az orr közepére irányítja a figyelmet. A motorházfedelet szintén karakteres formák jellemzik, amelyek erőteljes hatását két kívülről befelé futó vonala emeli ki.
Hasonlóképpen dinamikus eleganciát sugároz az új Superb oldalnézete. Élesen kiemelt, magasan futó tornádóvonala vizuálisan megnyújtja az autót, miközben a további fénytörési élekkel látványos fény-árnyék játékot űz. Az alatta ívelő Wing Line tovább erősíti a tornádóvonal hatását. A karcsú oszlopok, az oldalablakok precíz és határozott rajzolata, valamint a méretes hátsó szélvédőhöz elegánsan csatlakozó, lágyan ereszkedő tetővonal már-már a kupékat idéző, rendívül igényes összhatást kölcsönöz a karosszéria számára. Az exkluzív megjelenést nagy kerekek és markáns kerékjáratok teszik teljessé.
Nemkülönben erőteljes és karakteres a Škoda Superb hátulja, ahol szintén a vízszintes vonalaké a főszerep, feszes és letisztult hatást keltő felületek mentén. A széles és karcsú, kétrészes kialakítású hátsó lámpák már alapkivitelben LED-technikájúak, s még karakteresebben jelenítik meg a Škoda modellekre jellemző C-alakú világítási képet. A hátsó lámpatesteket a csiszolt kristályüvegeket idéző részleteik teszik még ragyogóbbá és igényesebbé. A far egyéni stílusjegye a csomagtérajtó határozottan kiformált, vízszintesen húzódó lépcsőmotívuma.
Az új Škoda Superb teljes egészében új fejlesztésű utasterében harmonikus folytatásra lel külseje meghatározó stílusa. Ennek része a vízszintes vonalak hangsúlya, amely nyomán az eleve tágas beltér még nagyobb és levegősebb benyomást kelt. Letisztult formák, precíz kidolgozási minőség és új, még nemesebb anyagok használata kölcsönöz újszerű igényességet az utastér számára.
Fejlődés – a kényelem és a térkínálat új dimenziója
Már a kezdetektől a Škoda Superb legfőbb erényei között szerepelt bőséges térkínálata és színvonalas kényelme. Harmadik nemzedéke e tekintetben is új mércét állít kategóriájában.
Az új Superb térkínálata – már eleve meglehetősen tágas elődjéhez képest is – bővült. Ennek hátterében elsősorban a Volkswagen Csoport moduláris keresztmotoros platformjának (MQB) alkalmazása áll, amely hosszabb tengelytávot és szélesebb nyomtávokat, s ezzel optimális belső méreteket tett lehetővé.
Az eredmény pedig egyértelműen nagyobb hely, elöl és hátul egyaránt. A vezető és az első utas könyökmagasságban 39 milliméterrel megnövelt szélességet, valamint ugyancsak nagyobb fejteret élvezhet. Valóságos „fejedelmi” kényelem várja a hátul utazókat, például 157 milliméteres térdmagasságban mért lábtérrel, ami közel kétszerese a Superbet követő vetélytársáénak. A hátsó fejtér a piaci szegmens minden tagját felülmúlva 980 milliméter, míg a könyökmagasságban mérhető hátsó szélesség 69 milliméterrel nőtt. Ugyancsak a szegmens legjobbja a 625 literes csomagtartó, amely 30 literrel múlja felül a Superb második generációjáét.
Számos teljesen új kényelmi megoldással felel meg a Škoda új zászlóshajója a legkomolyabb igényeknek is. A márka első modelljeként kínál az új Škoda Superb a menetdinamikai asszisztensrendszer (Driving Mode Select) választható üzemmódjaival kiegészített adaptív lengéscsillapító-szabályzást (Dynamic Chassis Control; DCC). Szintén új fejlesztésű légkondicionáló berendezések – köztük az elsőként kínált háromzónás automatikus csúcsváltozattal – gondoskodnak optimális hőmérsékletről és légminőségről az utastérben. Kívánságra az új Škoda Superb elektromos mozgatású panorámatetővelszolgálja a bennülők még színvonalasabb kényelmét és kellemes közérzetét. A hideg hónapokra állóhelyzeti fűtés, elöl és hátul ülésfűtés, illetve huzalozás nélküli fűthető első szélvédő és fűthető ablakmosó fúvókák állnak rendelkezésre. A fény- és esőérzékelő az ablaktörlők szükség szerinti működtetését biztosítja, valamint a környezeti fényviszonyok szerint önműködően vált a nappali menetfény és a tompított világítás között.
A Škoda tervezői az ajtókban elhelyezett esernyők szolgáltatását is bővítették. A bal hátsó ajtó egyetlen esernyője helyett immár mindkét első ajtóban található egy-egy. Különösen kényelmes az új, elektromos mozgatású csomagtérajtó, amely úgynevezett virtuális pedállal is kiegészíthető. Ekkor a hátsó lökhárító alatti megfelelő lábmozdulat hatására automatikusan tárul fel a csomagtér. Az elektromos mozgatású csomagtérajtó és a virtuális pedál egyaránt a kulcs nélküli indítással és nyitással (Keyless Entry Start and Exit System; KESSY) együtt rendelhető.
A parkolás szintén különösen kényelmes lehet a Škoda Superb volánja mögött, amelyben a parkoló-asszisztens (Park Assist) legújabb generációja az automatikus be- és kiállást is lehetővé teszi. Továbbra is szerepel a Škoda zászlóshajójának kínálatában a tolatókamera (Rear View Camera). A hagyományos kézifékkart az új Superb széria felszereltségét bővítő elektromos rögzítőfék váltja fel.
Fejlett hálózatok
Harmadik nemzedékében fejlett connectivity-szolgáltatásokat is kínál a Škoda Superb, a Volkswagen Csoport moduláris infotainment-konepciója (MIB) alapjain mindjárt négy, teljes egészében új fejlesztésű rendszer is rendelkezésre áll. E berendezések jóval gyorsabbak a korábbiaknál, nagyfelbontású érintőképernyővel vezérelhetők, miközben több funkciót és csatlakozót kínálnak.
A csúcsot a Columbus rendszer képviseli, amely kívánságra – első ízben a Škoda kínálatában – az LTE-szabvány szerinti különösen nagy sebességű internet-kapcsolattal is rendelhető.
Először kapcsolható össze a Škoda Superb az okostelefonnal, amelynek bizonyos alkalmazásai immár az autó infotainment-rendszerének képernyőjén is megjeleníthetők. Az ehhez szükséges SmartLink technika a MirrorLinkTM, az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereit fogja össze.
A Škoda által kifejlesztett SmartGate révén a jármű bizonyos adatai az okostelefonra is lehívhatók, tárolhatók és a megfelelő alkalmazást futtatva felhasználhatók.
Az új Škoda Media Command App segítségével első alkalommal kezelhető az autó infotainment-rendszere a hátsó ülésről is. A Škoda új alkalmazása és a Columbus infotainment-rendszerbe integrált Wi-Fi Hotspot révén táblagépeikkel már a hátul utazók is hozzáférhetnek az egyes funkciókhoz.
A Canton Sound System összesen 12 hangszórójával és 610 watt kimenő teljesítményével valóságos „gördülő koncertteremmé” avatja a Škoda Superb utasterét.
„Simply Clever” új dimenzióban
Az új Škoda Superb minden idők legpraktikusabb Škoda modellje, amelyben összesen 29 „Simply Clever” megoldás könnyíti a vezető és utasai mindennapjait. Ezek közül 23 először tűnik fel a Superb kínálatában, 10 pedig a Škoda palettáján is újdonság.
Az első ajtókban elhelyezett esernyők, valamint az új kényelmi szolgáltatások mellett további rendkívül praktikus ötletek is szerepelnek a „Simply Clever” megoldások között. Ilyen például a mechanikusan behajtható vonóhorog, a táblagép-tartó hátul, az első Jumbo Box szintén tabletek számára kialakított rekesze, a hátsó USB- és 230 voltos csatlakozó, a 0,5 literes italospalackok egykezes nyitója, vagy a láthatósági mellények mind a négy ajtóban megtalálható tartója. Az ajtózsebekben egy-egy 1,5 literes palack is elhelyezhető. A beltér variálhatóságát az immár a csomagtér felől is kireteszelhető, lehajtható üléstámlák, valamint a lehajtható első utasülés növeli. A csomagtér új rögzítőelemekkel egészíthető ki. A Superb alapkivitele tanksapka-fedélbe rögzített jégkaparót is tartalmaz. Mindezt az első üléstámlák belső oldalának rakodóhálói, a LED-technikájú és kivehető csomagtér-világítás, valamint a téves üzemanyag tankolása elleni védelem egészíti ki.
A legmagasabb fokú gazdaságosság
Az új Škoda Superb szintén új motorjait akár 30 százalékkal mérsékelt üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás jellemzi. A Škoda Superb GreenLine átlagosan mindössze 3,7 literrel is beéri 100 kilométerenként, amihez kilométerenként csupán 95 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul. E kiváló fogyasztási értékekhez az innovatív motortechnika mellett az akár 75 kilogrammal kisebb saját tömeg és az alacsonyabb légellenállás is hozzájárul.
Az akár 20 százalékkal magasabb teljesítményszint, a kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok és a mérsékelt saját tömeg együttese jól érzékelhetően dinamikusabb menettulajdonságokban is megnyilvánul.
Az új Škoda Superb palettáján az MQB platformra épülő, közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű erőforrások sorakoznak. Az öt benzines (TSI) és a három dízelmotor (TDI) egyaránt kielégíti az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásait és már alapkivitelében tartalmazza a Start-Stop rendszert illetve a fékenergia-visszanyerő funkciót. A benzines motorok a 92 kW/125 LE és a 206 kW/280 LE, míg az új dízeleké a 88 kW/120 LE és 140 kW/190 LE közötti teljesítménytartományt ölelik fel.
Sebességváltóként – a benzines belépőmotor kivételével – korszerű DSG automataváltók állnak rendelkezésre. Négy motor (1,4 TSI 110 kW/150 LE, 2,0 TSI 206 kW/280 LE, 2,0 TDI 110 kW/150 LE és 2,0 TDI 140 kW/190 LE) a Haldex-5 tengelykapcsolóval működő, legkorszerűbb összkerékhajtással is szerepel a választékban.
Kompromisszumot nem tűrő biztonság
Az új Škoda Superb olyan biztonsági színvonallal győzheti meg vásárlóit, amely eddig egyáltalán nem számított magától értetődőnek e piaci szegmensben. Az új Superb már alapkivitelében elektronikus menetstabilizáló rendszerrel (Electronic Stability Control) készül, amely a másodlagos ütközés elleni védelem funkcióját is tartalmazza. Az Európai Unió országaiban a követező biztonsági berendezések is a szériafelszereltséghez tartoznak: a városi vészfék-funkcióval kiegészített Front Assist, az elektronikus gumiabroncs-nyomásellenőrző rendszer, hét légzsák, öt hárompontos automata biztonsági öv becsatolás-jelzővel és biztonsági fejtámlák. A hátsó oldallégzsákok extrafelszerelésként rendelhetők. Ugyancsak az alapkivitel része az elektronikus differenciálzárbővített változata (XDS+), az Ambition felszereltségi szinttől pedig a Speedlimiter is.
Mindez extrafelszerelésként kínált, innovatív vezetői segédrendszerekkel egészíthető ki. Az adaptív tempomat (Adaptive Cruise Control; ACC) a megadott sebesség mellett a biztonságos követési távolságra is figyel. A bővített Crew Protect Assist rendszere balesetveszély esetén készíti fel a vezetőt és az első utast az ütközésre. Autópályán és országúton a sávtartó asszisztens (Lane Assist)segít az éppen igénybe vett forgalmi sáv biztonságos tartásában. Első alkalommal tűnik fel a márka kínálatában a közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), amely a dugókban és az araszoló (Stop & Go) forgalomban növeli hatékonyan a biztonságot. Az új vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) szükség esetén egészen megállásig fékezheti az autót.
Az ugyancsak teljes egészében új fejlesztésű holttér-figyelő rendszer (Blind Spot Detect) a visszapillantó tükrök holtterében érkező járművekre figyelmeztetve segíti a biztonságos sávváltást. E rendszer eleme a Škoda által most első ízben kínált hátsó kiállás-asszisztens (Rear Traffic Alert). A fáradtságérzékelő funkció (Driver Alert) a vezető figyelmének veszélyes csökkenését előzi meg figyelmeztető jelzésével. A Škoda Superb palettáján első alkalommal szereplő, a közlekedési táblákat is felismerő Traveller Assistant a pillanatnyi forgalmi helyzetről is tájékoztatjaa vezetőt.
Jelentősen növelik az éjszakai vezetés biztonságát az innovatív világítási rendszerek. A fényszórók halogén kivitelben vagy az ASF funkciójával és LED-technikájú nappali menetfénnyel kiegészített Bi-Xenon technikával készülhetnek. A távfény elektronikus változtatásáról kívánságra a távfény-asszisztens (Light Assist) vagy a bővített távfény-szabályzás (Smart Light Assist) gondoskodik. Az új Superb hátsó lámpái már alapkivitelben LED-technikájúak, a hátsó lökhárító pedig jobb és bal oldalán fényvisszaverőket tartalmaz.
A Superb komplex menethelyzetek során is legmagasabb fokú stabilitásáról az elől MacPherson-, hátul többkaros kerékfelfüggesztésekkel készülő, teljes egészében új fejlesztésű futómű gondoskodik.
(forrás: Škoda)