Huszonkét évvel a Škoda FABIA bemutatkozása után a cseh autógyártó már negyedik generációjában küldi versenybe felkapott kisautóját. A modern nemzedék épül most először a Volkswagen Csoport MQB-A0 moduláris keresztmotoros platformjára és kategóriája legtágasabb térkínálatával, még színvonalasabb kényelemmel és jó néhány új biztonsági- és vezetői segédrendszerrel érkezik. A korszerű FABIA széria tagjait a márka olyan már tradicionális erényei avatják vérbeli Škoda-modellekké, mint a meggyőző ár/érték-arány, a magasfokú funkcionalitás, ezenkívül a jó néhány Simply Clever javaslat.
Amint Thomas Schäfer, a Škoda AUTO igazgatótanácsának elnöke kiemelte: „A FABIA immáron nagyjából húsz éve modellportfóliónk alapvető tagja és csaknem az összes más sorozatnál jobban képviseli márkánk alapértékeit. Új generációjában minden adottsággal büszkélkedhet ahhoz, hogy töretlenül folytathassa elődei sikereit: nagyobb helyet ad vetélytársainál, továbbá remek connectivity-választék, új vezetői segédrendszerek és érzelemdús formavilág jellemzi, azaz mindennel szolgál, ami csak kell – és egy kicsit többel is.”
Első ízben épül a Škoda FABIA az MQB-A0 moduláris keresztmotoros platform műszaki alapjaira, amely a Volkswagen Csoport padlóvázaként még tágasabb belteret biztosít. 4108 milliméteres hosszúságával a FABIA jóval nagyobb lett és első alkalommal lépi túl a négyméteres határt. A piaci szegmens már a mai napig is legnagyobb, 330 literes csomagtér-térfogata most újabb 50 literrel 380 literre növekedett. A modern FABIA mindemellett szintén az MQB-A0 platformnak hála jó néhány olyan vezetői segédrendszert is kínálhat, amelyek eddig mindössze a felsőbb járműkategóriákból lehettek ismerősek. Még nagyobb szilárdságú karosszériaszerkezetével vegyítve a kisautó észbontó aktív és passzív biztonságot nyújt.
Érzelmekben gazdag formavilág, a kategória legjobb aerodinamikai tulajdonságai és 900 kilométer feletti hatótáv
A korszerű FABIA érzelemdús formavilágával és magabiztosságot sugárzó arányaival is vonzónak bizonyul. Dinamikus megjelenését haladó szellemű LED-technika és kristályhatású motívumok definiálta, éles metszésű fényszórói, ezenkívül hátsó lámpái is erősítik. A modern tervezésű utastérben a szabadon álló központi képernyővel kiformált, szimmetrikus felépítésű műszerfal, az extrafelszerelésként rendelhető digitális műszeregység, ezenkívül a vízszintes dekorbetétek tűnnek fel. A piaci bevezetéskor az Active, az Ambition és a Style felszereltségi szintek megjelennek a kínálatban, a későbbiekben ugyanakkor a sportos MONTE CARLO változat is megjelenik. A Volkswagen Csoport aktuális EVO-motorgenerációjának öt benzinüzemű tagja a 48 kW (65 LE) és 110 kW (150 LE) közti teljesítménytartományt öleli fel. Kategóriája legkedvezőbb aerodinamikai tulajdonságainak betudhatóan a FABIA 0,28-os légellenállási koefficienssel (cw) büszkélkedhet, amely az extrafelszerelésként kínált 50 literes üzemanyagtartállyal a WLTP-ciklus alapján 900 kilométer fölé növelheti a hatótávot. A korszerű FABIA révén öt új Simply Clever megoldás is premierjét tartja a Škoda AUTO választékában.
*
Nagyobb, modernebb és érzelemdúsabb: negyedik generációjában megnövekedett méretek és az aktuális formatervezési nyelvezet jellemzi a korszerű Škoda FABIA sorozatot. Atletikus arányaival, szoborszerűen plasztikus vonalvezetésével, amellett éles metszésű, LED-technikájú fényszóróival és hátsó lámpáival a korszerű FABIA különösen dinamikus és érzelmekben gazdag hatást kelt. A Volkswagen Csoport MQB-A0 moduláris keresztmotoros platformja alkalmazásával ugyancsak növekedtek a külső méretek, azonfelül a belül rendelkezésre álló hely. Az olyan átgondolt részleteknek betudhatóan, akárcsak az aerodinamikailag cizellált keréktárcsák és az első lökhárító alsó légbeömlő nyílásában elhelyezett, aktívan állítható hűtőzsaluzat, a modern FABIA 0,28 légellenállási koefficienssel (cw) ellátott és ezzel a legjobb értéket nyújtja a kisautók piaci szegmensében.
Oliver Stefani, a Škoda Design vezetője nyomatékosította: „A FABIA negyedik generációjával megtettük a következő lépést a Škoda jellegzetesen érzelemdús formatervezési nyelvezetében. Új arányainak hála belépőmodellünk sokkal dinamikusabb és ’felnőttebb’ hatást kelt, míg a modern FABIA már első pillantásra a korszerű életstílus megtestesítője. Szándékosan nem változtattunk a FABIA lényegén: jellemző Škoda-modellként funkcionális és praktikus társ a mindennapokban.”
Szoborszerű plasztikus vonalvezetés – példának okáért a motorházfedélen –, dinamikus arányok, azonkívül a Škoda jellemző kristályhatású struktúráival kialakított, LED-technikájú világítóegységek kölcsönöznek különösen érzelemdús megjelenést a korszerű FABIA részére. Az első ajtók apró dizájn-különlegessége, amint a karosszéria vonalai a cseh zászló jellegzetes háromszögmotívumát stilizálják. Az éles metszésű, már alapkivitelben LED-technikájú fényszórók egészen a Škoda-hűtőrácsig nyúlnak. Teljes-LED kivitelükben még intenzívebb tompított és távolsági fényt, sőt még kanyarvilágítást és kanyarodófényt ajánlanak. A hátsó lámpák extrafelszerelésként ugyancsak teljes-LED változatban is rendelhetők.
Növekedés minden méretben, még tágasabb térkínálattal
Első három modellgenerációjához viszonyítva a Škoda FABIA minden méretében növekedett, míg tömege hozzávetőlegesen változatlan maradt. 4108 milliméteres hosszúságával első alkalommal lépi túl a négyméteres határt. Elődjéhez képest a FABIA 111 milliméterrel hosszabb és tengelytávja is lényegesen, 94 milliméterrel 2564 milliméterre növekedett. Az 1780 milliméteres szélesség 48 milliméteres növekedést jelent. Teljességében a nagyobb méretek még több helyet biztosítanak a beltérben. A Škoda tervezői a csomagtér térfogatát is kiemelkedően megnövelték, amely már az elődmodellben is a szegmens legnagyobbjának számított. A modern FABIA ezáltal 380 literes csomagtartót ad, ami 50 literrel nagyobb, mint ezelőtt, s a hátsó ülések lehajtásával összesen 1190 literre bővíthető.
Aerodinamika – 0,28 a legalacsonyabb légellenállási koefficiens a kategóriájában
A Škoda elődjéhez viszonyítva 0,32-ról 0,28-ra csökkentette a korszerű FABIA légellenállási együtthatóját (cw), a legjobb értéket produkálva a kisautók piaci szegmensében. Az aerodinamikai fejlesztéseket a Škoda nagypontosságú numerikus áramlástani szimulációi (Computational Fluid Dynamics; CFD) előzték meg, a Škoda mérnökei több mint háromezer ilyen áramlástani szimuláció számítását végezték el nagyjából három és fél év alatt.
A hűtőzsaluzat 120 kilométer/óránál 100 kilométerenként akár 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást
Kardinális aerodinamikai megoldás az első lökhárító alsó légbeömlő nyílása mögött elhelyezett, korszerű hűtőzsaluzat, melyet a Škoda a FABIA sorozatban alkalmaz első alkalommal ebben a járműkategóriában. Csekély hűtési ilyen irányú elvárás során az aktívan állítható lamellák záródnak, mindent összevetve javítva az aerodinamikai tulajdonságokat. 120 kilométer/óra állandó sebességgel haladva ez akár 0,2 liter üzemanyag-megtakarítást is nyújthat 100 kilométerenként, a FABIA szén-dioxid-kibocsátása mindent összevetve akár öt grammal is alacsonyabban alakulhat kilométerenként. Nagy hűtési igény vagy rövid megállások során a rendszer nyitja a lamellákat, hogy a lehető legtöbb levegő áramolhasson be.
Tökéletesített hátsó légáramlások és első ízben aerodinamikailag modernizált kerekek
A gépjárműk egész légellenállásának csaknem harmadát a mögöttük kialakuló turbulens légörvények okozzák. A modern Škoda FABIA oldalsó idomokkal (Finlet) kiegészített nagyobb méretű tetőlégterelővel formálja kedvezőbben a far körüli légáramlásokat. Továbbá a külső visszapillantó tükrök rendhagyó alakú, kisebb házai mérséklik tovább a légellenállást, azonkívül irányítják az áramló levegőt célzottan a jármű hátulja felé. Elöl a lökhárító kivételes nyílásai, az úgynevezett Air Curtain elemek vezetik el aerodinamikailag különösen kedvező módon a karosszériához és a kerekekhez közel, oldalirányban a levegőt. Mivel a kerekek önmagukban a légellenállás csaknem 25 százalékáért felelősek, a Škoda első ízben a FABIA tekintetében is jellegzetes műanyagbetéteket alkalmaz a könnyűfém keréktárcsák kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságai szolgálatában. E betétek a Proxima és a Procyon keréktárcsákra illeszkednek. A jármű alatt a korábbi három helyett tizenkét burkolati elem fedi – a motortér és a felfüggesztések légellenállás szempontjából meghatározó pontjain – a gépkocsi aljának teljességében már jóval nagyobb részét.
Zajcsökkentés aeroakusztikai szimulációkkal
A FABIA fejlesztésekor a Škoda első alkalommal alkalmazott új aeroakusztikai szimulációs módszereket is a szélzaj mérséklésére. A CFD-szimulációk alapjain végzett számítások hozzájárulásával éppúgy megjeleníthetők a légáramlások a karosszéria mentén kialakuló turbulenciái és leválásai, amellett az oldalablakok rezgései, amelyek sivító hangokat és megemelkedett zajszintet idézhetnek elő a beltérben. A zajforrások ezzel a lehetőséggel lokalizálhatók és megszüntethetők, példaként a külső visszapillantó tükrök házainak pompás pozícionálásával.
Új színek és akár 18 col peremátmérőjű kerekek
A modern Škoda FABIA palettáján kilenc karosszériaszín sorakozik, amelyek közt szintúgy új a Phoenix-narancs és a Grafitszürke metálfényezés. A Magic-fekete gyöngyház és a Grafitszürke metál kontrasztárnyalatként is rendelkezésre áll a tető, a külső visszapillantó tükrök házai és a Škoda-hűtőrács szegélye részére. A keréktárcsák kínálatát 14 és 15 col peremátmérőjű acéltárcsák, emellett 15 és 18 col közt kilenc könnyűfém modell alkotja, a paletta csúcsán a 18 colos, polírozott Libra könnyűfém keréktárcsa áll.
*
Színvonalas ergonómiával egyesíti a Škoda az érzelmekben gazdag dizájnt új FABIA szériája belterében. Az első vizuális benyomást a szabadon álló, akár 9,2 col képátlójú infotainment-képernyő határozza meg. A legújabb infotainment-megoldások mellett első ízben megjelenik a FABIA kínálatában 10,25 col átlójú kijelzőfelülettel funkcionáló, extrafelszerelésként rendelhető digitális műszeregység. Szintén első alkalommal kaphatók a felsőbb járműkategóriákból ismert olyan kényelmi felszerelések, akárcsak a fűthető szélvédő és kormánykerék. A Škoda FABIA kezdetben három felszereltségi szinttel áll rendelkezésre.
A korszerű Škoda FABIA elődjéhez képest 94 milliméterrel hosszabb tengelytávjának betudhatóan még nagyobb helyet ajánl a bennülőknek, különösen a hátul helyet foglaló utasainak. Már 2564 milliméteres tengelytávval a kisautó a Škoda OCTAVIA első generációját is felülmúlja, amely 1996-ban mindössze 2512 millimétert kínált. Mindemellett új belső kialakítása is tovább fokozza a FABIA eleve tágas térérzetét. Az újdonság a három széles körben elterjedt Active, Ambition és Style felszereltségi szinttel jelenik meg a piacon. A szimmetrikus felépítésű műszerfal szabadon álló központi képernyőjével és vízszintes dekorbetétjeivel – felszereltségtől függően hat eltérő kivitel választékával – a belső tér szélességét hangsúlyozza. A műszerfal első részét az Ambition felszereltségtől kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült szövetkárpitozás borítja, amíg jobbra és balra a nagyméretű, kerek légbefúvó nyílások – az Ambition kiviteltől krómszegélyekkel –, ráadásul a modern tervezésű, szintén krómozott ajtókilincsek tűnnek fel új stílusjegyekként.
Új színek, hangulatvilágítás és a felsőbb járműkategóriákból érkezett kényelmi felszerelések
Réztónusú és szürke kontrasztárnyalatú díszvarrások, emellett heterogén dekorbetétek hoznak új színeket a Škoda FABIA utasterébe. A modern, LED-technikájú hangulatvilágításnak (a Style felszereltségi szinten sorozat) betudhatóan a műszerfal dekorbetétje fehér és piros színnel is megvilágítható, de a rendszer a középkonzolt és az első ajtókilincseket is fénybe burkolja, továbbá első és hátsó LED-olvasólámpákat is magába foglal. A FABIA belterét új tervezésű kormánykerekek teszik teljessé. Kívánságra bőrbevonatú, multifunkciós kormánykerék, vagy háromküllős, multifunkciós sportkormány is rendelhető, opcióként a DSG sebességváltó kacsolóbillentyűivel kiegészítve. A kormánykerék fűtése éppúgy most először megjelenik a választékban, mint a biztonságot télen is problémamentes kilátással szolgáló fűthető szélvédő. Ilyen kényelmi felszerelések ezelőtt csak felsőbb járműkategóriákban álltak rendelkezésre.
Digitális műszeregység öt eltérő nézettel
Első alkalommal rendelhető a Škoda FABIA 10,25 col képátlójú kijelzőfelülettel funkcionáló digitális műszeregységgel. A vezető egyénileg konfigurálhatja a kijelzőfelületet és választhat a heterogén alapnézetek közt. Az analóg körműszerek stílusát képviselő Classic nézet mellett a Korszerű, a Reduced és az Extended elrendezések, mindemellett a külön választható Dinamika-csomag részeként a fordulatszámmérőre összpontosító Sport nézet is rendelkezésre áll. Az úgynevezett Virtual Cockpit például a rádióállomások logóit, a zenei albumok borítóit és a hívók raktározott képeit is megjelenítheti, de a kereszteződés kinagyításának lehetőségét kínáló navigációs térkép is megjelenhet a megjelenítőn. Alapkivitelében a FABIA analóg műszeregységgel és 3,5 colos információs kijelzővel készül.
Első ízben kapható – kétzónás Climatronic
Kisautója új modellgenerációjához szolgáltat első alkalommal a Škoda kétzónás Climatronic légkondicionáló berendezést és a középkonzol hátsó felén kialakított, a klimatizálást szolgáló légbefúvó nyílásokat. Az extrafelszerelésként rendelhető kétzónás Climatronic légkondicionáló berendezés a középkonzolon van két forgatógombjával a hőmérséklet külön-külön szabályzását biztosítja a gépjármű jobb és bal oldalán. Összesen nyolc gomb segédkezésével minden szerepkör intuitív módon vezérelhető.
*
Akár 9,2 col képátlójú képernyővel funkcionáló infotainment-rendszereket is nyújt új FABIA sorozatához a Škoda. Integrált eSIM-kártyájával a kisautó állandó internetkapcsolattal rendelkezhet, s az internetes rádióvételt, azonfelül a Škoda Connect mindenre kiterjedő mobil online-szolgáltatások és új infotainment-alkalmazások igénybevételét is kínálja. Az okostelefonok a Wireless SmartLink technikáján át vezeték nélkül csatlakoztathatók a jármű rendszerére a Phone Box rekeszében ugyanakkor induktív módon tölthetők. Az Amundsen csúcs-infotainment-rendszer kezelésére mozdulatvezérlés és a Laura digitális asszisztens is rendelkezésre áll.
Három infotainment-rendszer sorakozik a korszerű Škoda FABIA kínálatában. A Swing rádió 6,5 col átlójú, Multi-Touch funkcióval is ellátott, színes kijelzővel, digitális rádióvétellel (DAB) és elöl már alapfelszerelésként négy hangszóróval szolgál belépőtechnikaként. A Bolero rádió monitorának átlója 8 col, azonfelül Bluetooth-telefonkihangosítót és a hátsó ajtókban két újabb hangszóróval surround-hangzást is biztosít. A Wireless SmartLink és az Android Auto vagy az Apple CarPlay hozzájárulásával az okostelefon vezeték nélkül is csatlakoztatható, az extrafelszerelésként rendelhető Phone Box mindazonáltal az induktív töltést is kínálja.
Amundsen csúcs-infotainment-rendszer online-támogatású navigációs funkcióval és hangvezérléssel
Az Amundsen infotainment-rendszer 9,2 col képátlójú, konfigurálható képernyővel és online-támogatású navigációs funkcióval ellátott, WLAN-hotspottal közösen. Csatlakoztatott okostelefonon át zenei streaming-szolgáltatások is elérhetők. Az online frissíthető térképanyag 64 GB kapacitású SSD-tárolón áll rendelkezésre. Az alapkivitelhez tartozó mozdulatvezérlés mellett a 15 nyelven értő Laura hangasszisztens formájában opcióként online-támogatású hangvezérlés is rendelhető. Az újabb mobileszközök áramellátására akár öt USB-C csatlakozó is rendelkezésre állhat, az egyik a belső visszapillantó tükörnél, példaként fedélzeti kamera részére. A még igényesebb hangzásvilágról újabb erősítővel és a csomagtartóban elhelyezett mélynyomóval az extrafelszerelésként rendelhető Škoda-hangrendszer gondoskodhat.
Infotainment-alkalmazások az időjárás, a hírek, a naptár és a közlekedési figyelmeztetések részére
Az ügyfelek közvetlenül az Amundsen-rendszer képernyőjéről nyithatnak Škoda Connect fiókot, emellett vihetik keresztül már létező fiókjukat a FABIA fedélzetére. Hasonlóképpen simán tölthetők le az korszerű infotainment-alkalmazások is, amelyek időjárásjelentéssel és hírekkel szolgálnak, hozzáférést biztosítanak az egyéni Google-naptárhoz vagy figyelmeztetnek a heterogén veszélyekre. Az Amundsen-rendszer ezenkívül a Škoda Connect nagyon sok mobil online-szolgáltatásának igénybevételét is kínálja. A baleset során önműködő segélyhívást indító eCall mellett ezek közé sorolható a Proaktív szolgáltatás (Proactive Service) (műszaki segélyhívás), ezenkívül a MyŠkoda alkalmazáson és a Škoda Connect internetes portálon át kínált teljes körű jármű-távelérés is.
*
Akár kilenc légzsákjával a modern Škoda FABIA a kisautók piaci szegmensének egyik a legszigorúbb biztonsági előírásoknak megfelelő tagja. Az MQB-A0 moduláris keresztmotoros platformra történt átállásnak hála ugyancsak tovább növekedett az aktív és a passzív biztonság, többek között olyan vezetői segédrendszerek révén, amelyek ezelőtt mindössze a felsőbb járműkategóriák kiváltságainak számítottak. Első ízben jelenhet meg példának okáért a Menetasszisztens (Travel Assist) és a Parkolási asszisztens (Park Assist) a korszerű FABIA fedélzetén.
A cseh autógyártó következetesen kiaknázza a Volkswagen Csoport MQB-A0 Moduláris keresztmotoros platformja kínálta lehetőségeket és az aktív, ezenkívül a passzív biztonság területén szintén tovább optimalizálta kisautóját. Műszaki alapként robusztus, nagy torziós merevségű karosszériaszerkezet szolgál, melynek magasfokú merevségéről nagy és különösen nagy szilárdságú azonfelül speciálisan edzett, melegen formált acélok gondoskodnak. Az MQB-A0 platform mindemellett a felsőbb járműkategóriákból átvett új vezetői segédrendszerek alkalmazását is biztosítja.
Biztonságban az úton a Menetasszisztenssel, fokozott komfort a Parkolási asszisztenssel
Kívánságra a FABIA a Menetasszisztens (Travel Assist) rendszerével első ízben támogathatja önvezérelten a vezetőt a jármű hossz- és oldalirányú vezetésében. Az egyetlen gombnyomással aktiválható berendezés több asszisztensrendszert is vegyít. Az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC) egészen 210 kilométer/óráig önműködően formálja a sebességet az elöl haladó jármű tempójához. Szükség során a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist) korrekciós kormányzási beavatkozással segíthet a gépkocsit az éppen igénybe vett forgalmi sávban tartani. A Menetasszisztens a Kézérzékelés (Hands-on Detect) tulajdonságának támogatásával azt is ellenőrizheti, hogy a vezető rendszeresen érinti-e a kormánykereket. Újabb opcionális technika a korszerűsített Sávváltás-asszisztens (Side Assist), amely már akár 70 méter távolságból érzékeli a hátulról közelítő vagy épp a visszapillantó tükrök holtterében tartózkodó járműveket és figyelmezteti a vezetőt. Első ízben nyújthat a Parkolási asszisztens (Park Assist) a FABIA vezetőjének komfortos pártfogást a parkolás alatt. A rendszer 40 kilométer/órás sebességig figyeli a hozzáillő méretű hossz- és keresztirányú parkolóhelyeket, beálláskor ugyanakkor kívánságra átveszi a kormányzás feladatát. A Manőver-asszisztens (Manoeuvre Assist) érzékelőivel parkoláskor felismeri a jármű előtt vagy mögött feltűnő, veszélyt jelentő akadályokat, s adott esetben önállóan fékez. Ugyancsak újdonság a FABIA kínálatában a Közlekedési táblák felismerő funkciója (Traffic Sign Recognition), továbbá az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Predictive Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészülő Front Assist technikája.
Akár kilenc légzsák óvhatja a bennülőket baleset esetén
A korszerű FABIA alapfelszerelésként vezető- és utasoldali első légzsákkal, azonkívül fejlégzsákokkal és első oldallégzsákokkal készül, kívánságra ugyanakkor a vezető térdlégzsákja és a hátsó oldallégzsákok növelhetik tovább a biztonságot. Hátul a külső üléshelyeken alapfelszerelés az ISOFIX és a felső hevederes (Top Tether) gyerekülés-rögzítés, kívánságra ugyanakkor az első utasüléshez is megrendelhető. Az első utasülés támlájának hátoldalán, azonkívül a hátul, a két külső üléshelyen rendelkezésre álló felső hevederes (Top Tether) rögzítőszemeknek betudhatóan akár három gyerekülés is biztonságosan rögzíthető a FABIA utasterében.
*
Nagyobb felhozatal és szélesebb teljesítményspektrum: a Škoda FABIA negyedik generációja hajtásrendszerek jóval szélesebb kínálatával szolgál, mint elődje. A Škoda a Volkswagen Csoport új EVO generációjának öt tagját is biztosítsa kisautójához, az összes aggregát megfelel az Euro 6d szigorú kipufogógázszabvány előírásainak, teljesítménypalettájuk ugyanakkor 48 kW (65 LE) és 110 kW (150 LE) közt húzódik. Az öt erőforrásból négy az extrafelszerelésként rendelhető 50 literes üzemanyagtartállyal a WLTP-ciklus alapján több mint 900 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz.
Johannes Neft, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja kiemelte: „A korszerű FABIA minden motorváltozata az EVO-motorgenerációhoz tartozik, s még gazdaságosabbak, mint elődeik. A két MPI-erőforrással, amelyeket az egész Volkswagen Csoport részére hoztunk létre és Csehországban gyártunk, az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklése mellett 4 kW teljesítménynövekedést értünk el.”
Az összes motor megfelel az Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásainak. A modern csúcsmotor a 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.5 TSI már alapkivitelben hétfokozatú DSG sebességváltóval. A 70 kW (95 LE) teljesítményig terjedő modellek ötfokozatú manuális sebességváltóval készülnek, a 81 kilowattos (110 LE) 1.0 TSI tekintetében ugyanakkor a hatfokozatú manuális és a hétfokozatú automata DSG sebességváltó közül választhatnak az ügyfelek.
Megnövelt teljesítménnyel a Škoda AUTO által kifejlesztett MPI-motorok
A Škoda két, hengerenkénti szívócsatorna-befecskendezésű (MPI) benzines erőforrást szolgáltat belépőmotorként az elsőkerékhajtású FABIA részére. A két háromhengeres 1.0 MPI 48 kW (65 LE) és 59 kW (80 LE) teljesítményt produkál egy liter összlökettérfogatából, ami ugyancsak 4-4 kilowattal (5 LE) több, mint az előző generáció optimális elemei tekintetében. Mindkét motort a Škoda AUTO hozta létre és Csehországban gyártja.
Modernizált plazmabevonat mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást
A két közvetlen befecskendezésű 1.0 TSI motorban plazma-bevonatolt hengerfalak váltották fel a forgattyúház öntöttvas hengerperselyeit, eredményesen csökkentve a három henger belső súrlódását. Mindez mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, az égésterekben fejlődő hő egyenletesebb eloszlásának és elvezetésének hála mindazonáltal a hőterhelést is csökkenti. A hengerfalakra felhordott porréteg vastagsága mindössze 150 mikrométer (0,15 milliméter).
Új csúcsmotor aktív hengermenedzsmenttel
A FABIA új csúcsmotorja a négyhengeres, 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.5 TSI, ahol az Aktív hengermenedzsment (Active Cylinder Technology ACT) technikája csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást. A rendszer kis terhelés során automatán és a vezető részére alig érzékelhetően leállít két hengert. A Škoda FABIA minden TSI-motorja Otto-részecskeszűrővel készül.
*
Öt egész egészében új, valamint nyolc a FABIA részére első alkalommal elérhető megoldással a cseh autógyártó neves kisautója negyedik generációjával is folytatja a márkára sajátos Simply Clever javaslatok hagyományát. A modern Škoda FABIA a felszereltségétől függően összesen akár 43 praktikus, a mindennapos használatot könnyítő részletmegoldást ajánl, azaz többet, mint eddig valaha. A paletta az olyan „Škoda-klasszikusoktól”, mint a tanksapkafedélben elhelyezett és gumiabroncs-profilmélységmérővel kiegészített jégkaparó, a vezetőoldali A-oszlopon kialakított parkolójegytartó és a vezető ajtajában elhelyezett esernyő, egészen azon egész egészében új és kreatív részletekig terjed, amelyek mindössze egy kis figyelemmel is jóval nagyobb rendről gondoskodnak az utastérben és a csomagtartóban.
A Škoda már hosszú évek óta könnyíti megrendelői részére az autózást folyamatosan új és átgondolt Simply Clever ötleteivel. A modern FABIA mindjárt öt olyan új részletmegoldást is ajánl, amelyek első alkalommal jelennek meg Škoda-modellben. A középkonzol tárolórekeszben a hitelkártya vagy a parkolójegy részére kialakított, új rögzítőkapocs, emellett gumiszalag-tolltartó gondoskodik a rendről, extrafelszerelésként ugyanakkor az első ülések közti kivehető pohártartó kínálhat még sokoldalúbb használatot. A középső alagút szintén opcionális doboza a hátsó utasoknak szolgálhat az apró eszközök leleményes tárolóhelyeként, a rekesz szimplán a középkonzol és a hátsó ülés közé helyezhető és önmagát rögzíti. Kívánságra a csomagtartóba is rendelhető rugalmas tárolórekesz, amely helytakarékos módon az oldalfalon fedezhető fel és szükség során a csomagok rögzítéséhez ki is húzható. Ötödik újdonságként az extrafelszerelésként rendelhető panorámatetőhöz kiegészítőként kapható napellenző mutatkozik be, amely használaton kívül szimplán eredeti mérete harmadára hajtható össze és a csomagtérborítás alatt tárolható.
Rakodózsebek okostelefon részére, USB-C-csatlakozó a belső visszapillantó tükörnél
Első ízben áll rendelkezésre a FABIA részére pár olyan Simply Clever szerepkör is, amelyek más Škoda modellekből már ismerősek lehetnek. Mint amilyen a csomagtérborítás alá függeszthető multifunkciós zseb, amely egyébként többnyire kihasználatlan helyet formál kabátok vagy dzsekik ideális tárolóhelyévé, amely 3,5 kilogrammig terhelhető. Az OCTAVIA és az ENYAQ iV kínálatából ismertek az első üléstámlákon elhelyezett, játszva elérhető okostelefon-zsebek. Szintén újdonság a FABIA sorozatban az első utasülés lehajtható támlája és az extraként rendelhető USB-C port a belső visszapillantó tükörnél. Utóbbi extrafelszerelésként kapható a Style felszereltségi szinthez és nélküle biztosíthatja példának okáért a fedélzeti kamera áramellátását, hogy függő kábellel zavarná a vezető kilátását.
*
A kisautók szegmensében szerzett 22 évnyi ismeretét kamatoztatja a Škoda a FABIA negyedik generációjában. 1999-es piaci bevezetése óta összesen több mint 4,5 milliót szállítottak ki a FABIA ferdehátú és COMBI változatából, amivel a cseh gyártó sikereinek egyik alappillérévé vált. Az OCTAVIA után a FABIA a második legnagyobb darabszámban konstruált Škoda-modell, egyben piaci szegmense egyik leginkább közkedvelt tagja.
Amint Martin Jahn, a Škoda AUTO igazgatótanácsának az árusítás és a marketing területeiért felelős tagja kifejtette: „A Škoda már 22 éves sikertörténetét írja FABIA sorozatával, amely kompakt méretei mellett nyújtott bőséges térkínálata, nemkülönben színvonalas biztonsága, gazdaságossága és funkcionalitása, ezenfelül csúcs ár/érték-aránya vonzó kombinációjának betudhatóan komoly rajongótábort formált ki magának. A kezdő autóvezetőktől az idősebbekig, az egyedülállóktól a családokig, ügyfelek igen széles körét szólítja meg. A FABIA új, negyedik generációja érzelmekben gazdag formavilággal és még tágasabb térkínálattal egészíti ki neves belépőmodellünk jól bevált erényeit – mindent összevetve sikerrel bővíthetjük még tovább vásárlói célcsoportunkat.”
1999-es megjelenése óta a Škoda FABIA kategóriája egyik óriási darabszámban forgalmazott modellje. Már a 2000-ben COMBI változattal is kibővült első generációból is 1,79 millió példány készült nagyjából nyolc év alatt, a 2007-es Genfi Autószalonon bemutatott második nemzedék tagjaiból mindazonáltal 1,704 millió talált gazdára. A 2014-ben mutatkozott be harmadik generáció e sikertörténetet folytatva 2019-ben már a második legkeresettebb Škoda-modellnek bizonyult az OCTAVIA után, s a FABIA korábbi összesen több mint 4,5 millió darabos gyártási volumenét is csak az OCTAVIA múlja felül a cseh gyártó kínálatában. A FABIA legnagyobb piacának 2020-ban 16 280 kiszállítással Csehország számított, Németország (16 054 darab) és Lengyelország (12 805 darab) előtt.