A BMW Motorrad Definition CE 04 formájában a BMW Group a #NEXTGen 2020 eseményen elénk tárja a BMW Motorrad Concept Link szériaközeli változatát. A felhasználók analóg és digitális világát összekapcsoló BMW Motorrad Definition CE 04 a városi-elővárosi ingázók részére ugyanabban az időben jelent közlekedési és kommunikációs eszközt. Elektromos meghajtásával, merészen modern dizájnjával és modernizált hálózati megoldásaival a modell alapjaiban változtatja meg a robogók szegmensét.
„Az életre kapcsolódva” – elektromos meghajtással felvéve a motoros életritmusát. Az elektromos meghajtású BMW Motorrad Concept Definition CE 04-et következetesen úgy alkották meg, hogy az maradéktalanul kiszolgálja tulajdonosa igényeit és megfeleljen a vele szemben támasztott elvárásoknak. „Az életre kapcsolódva” mottó szellemében a modell a vásárló analóg és digitális világát egyesíti.
A jármű a hozzáillő, okos motorosfelszereléssel egyesült erővel a mobilitás holisztikus, erősen emocionális, merőben modern felfogását testesíti meg.
„Az elektromos mobilitás központi szerepet tölt be a BMW Group életében – ezáltal nem csoda, hogy fenntarthatósági stratégiánk homlokterében az ehhez kapcsolódó modern műszaki megoldások állnak. Az elektromos hajtásláncok fejlesztése a BMW Motorrad részére is első számú prioritást jelent, különösen a települési környezetbe szánt modellek tekintetében. Az iparágban tulajdonképpen már 2013, a BMW C evolution robogó megjelenése óta úttörőnek számítunk. A városi-elővárosi közlekedést megreformálni hivatott elektromobilitási stratégiánkba logikusan illeszkedő BMW Motorrad Definition CE 04 érzékletesen vetíti előre azt, hogy miként is festhet egy olyan sorozatgyártású jármű, amely mind műszaki, mind vizuális értelemben új szintre emeli a nagyvárosi övezetek kétkerekű elektromobilitását” – mondja Edgar Heinrich, a BMW Motorrad dizájnvezetője.
Továbbfejlesztett architektúra és merészen korszerű stílus.
A Definition CE 04 kinézete, amely teljesen új irányvonalat jelöl ki a kategóriában, az korszerű, urbánus esztétikum iskolapéldája. Ameddig a BMW Motorrad Concept Link 2017-ben még a távoli jövő hírnökének tűnt, addig a most, 2020-ban bemutatott BMW Motorrad Definition CE 04 a Concept Link radikális dizájnját ölti magára – úgyszólván változtatások nélkül, sorozatgyártásra érett formában.
„A koncepció nagyon sok modernizált elemét sikerrel emeltük keresztül a szériaközeli változatra. Az elektromos meghajtás műszaki sajátosságainak – példának okáért a padló alatt elhelyezett, lapos energiatároló egységeknek és a kompakt hajtásláncnak – betudhatóan a megjelenés megalkotásakor szabadjára engedhettük a fantáziánkat, aminek eredményeként egy merőben korszerű, urbánus, a konvencióktól határozottan elszakadó jelenség született meg. A formatervben a lényegre törő funkcionalitás, a egyszerű esztétikum, továbbá az a digitális valóság találkozik egymással, ahol a ma motorosa a mindennapjait éli.
A valóságos vizuális forradalmat jelentő, új architektúra az eltérő dizájntémák egész sora előtt nyitotta meg az utat. Lehetséges, hogy a modell megosztja ezt követően a közvéleményt, ugyanakkor elvitathatatlan, hogy kiemelkedik a tömegből” – folytatja az iménti gondolatmenetet Alexander Buckan, a BMW Motorrad járműdizájnért felelős vezetője.
Vizuális értelemben a BMW Motorrad Definition CE 04 merészen hátat fordít az rajtunk keresztül eddig ismert robogóknak. A nyúlánk, alacsony felépítmény és az átlós vonalak által határolt orr-rész korszerű, egyszerű sziluettel ruházza fel a járművet. Markáns vonalak által tagolt, nagyvonalú, homogén felületeivel a modell istenien simul bele a korszerű települési miliőbe. A padló alá rejtett, lapos kialakítású aksi jóvoltából a tervezők nagyobb szabadságot élveztek, melynek egyik gyümölcse a modern, oldalra nyíló, megvilágított tárolórekesz, ahol játszva hozzáférhetően helyezhető el példának okáért a bukósisak. A lapos aksi újabb pozitív tulajdonsága, hogy lejjebb helyezi a súlypontot, amely jóvoltából a motort játékosan aktív és élvezetesen dinamikus viselkedés jellemzi.
Cicoma mentes formák és korszerű tudományos feljesztés eredménye – időtlen interpretációban.
Az arányok által sugallt modernség benyomását a biztos kézzel megrajzolt vonalak, a nagyvonalúan méretezett felületek és a markánsan rendhagyó megjelenés erősítik fel. Ugyanezt a hatást gyakorolja a két eltérő szín használata is: a korszerű, fehér (Mineral white metallic) fényezésű felületek alatt fekete rész megfigyelhető, amely a jármű magját, a műszaki értelemben vett szívét jelöli. Az orrtól egészen a farig húzódó fekete rész a gumikon és az első fényszórókon kívül magában foglalja a hajtóművet és a felfüggesztés elemeit is. A BMW Motorrad Definition CE 04 tekintetében a modern műszaki megoldás jellemzően véve is a stílus szerves része. Például ez a magyarázata annak, hogy az oldalpanelek miért is nem takarják el teljesen jármű hátsó oldalszekcióját. Ehelyett azok kecses szárnyakként húzódnak végig a jármű oldalán, láttatni engedve a hajtóművet, a hűtőbordákat, az egyoldali lengőkart, a rugóstagot és a fogasszíjat.
A lámpák megjelenése ugyanabban az időben visszafogott és szerfelett korszerű. A két U-alakú, LED-es első lámpa karakterét a minimalista formaterv határozza meg. A fényszórók világos elrendezésükkel és karcsú kontúrjaikkal még hangsúlyosabbá teszik az orr-rész korszerű, a megszokottól eltérő látványát. A hátsó lámpák szerepét betöltő két darab, C-alakú világító elemet a hátsó oldalpanelekbe integrálták.
Gyakorlatias stílus és ergonómia.
„A robogó nem egy „élménymotor”, amellyel az ember jó időben, csak úgy kiruccan egyet a hegyekbe. Sokkal inkább egy praktikus jármű, amely reggel a munkahelyre, este ugyanakkor a baráti találkozóra visz el – vagyis szimplán egy hétköznapi települési közlekedési eszközről van szó” – mondja Alexander Buckan. „Különösen nagy figyelmet fordítottunk így a hajtáslánc és az energiatároló rendszer kialakítására annak érdekében, hogy teljesüljenek a tényleges felhasználók által támasztott igények. A települési célcsoport jellemzően rövidebb utakat tesz meg, amelyekből naponta nagyjából 12 kilométer jön össze. A hosszú távú kényelmet, mint szempontot ezzel a lehetőséggel hátrább sorolta a testhez álló ergonómia, ezenkívül az mérsékelt fel- és leszállás. A fentiek szellemében „lebegő” nyerget alakítottunk ki, amelyre akár hátulról is rácsúszhat az ember. A robogó minden eddiginél tökéletesebb ergonómiát ígér az egyedül motorozók részére, függetlenül attól, hogy milyen hosszú a lábuk, ezenkívül, hogy milyen magasak.”
Gördülékeny hálózati kapcsolatok.
A BMW Motorrad Definition CE 04 tekintetében a tervezők mind a kinézet, mind ugyanakkor a digitális világhoz való kapcsolódás tekintetében következetesen a praktikus, felhasználóbarát megoldásokat részesítették előnyben. A BMW Motorrad példaként hangsúlyos potenciált lát a jármű és a motorosfelszerelés közti interakcióban, legyen szó a biztonságról, a kényelemről vagy éppen az élményszerű használatról. A motoros a BMW Motorrad Definition CE 04-gyel összeköttetésben álló okostelefonja segédkezésével kapcsolódik az őt körülvevő világhoz. A motor 10,25 col átmérőjű monitora – amely a legnagyobb a robogó kategóriában – a felhasználó digitális és analóg világát összekötő interfészként üzemel.
Motorosfelszerelés, mint a járműkommunikáció szerves része.
A dizájnerek a motorosfelszerelés tekintetében is új utakra léptek: „Szándékosan olyan, divatos látványvilágot akartunk teremteni, amely urbánus stílusával és a szerepkör kihangsúlyozásával határozottan eltávolodik a tradicionális motorosruházat megjelenésétől. A termékekben, amelyeket most kifejlesztettünk, az ember a nyeregből leszállva minden nehézség nélkül intézheti a napi ügyes-bajos dolgait.
A motorosfelszerelés ugyanakkor természetesen maradéktalanul nyújtja azt a védelmet, amelyhez a felhasználók már hozzászokhattak a BMW Motorrad tekintetében – mi több, az a jármű és a külvilág közti kommunikáció szerves részévé válik” – indokolja Julia Lein, a BMW Motorrad motorosfelszerelés-dizájnért felelős vezetője.
A konkrétan a BMW Motorrad Definition CE 04-hez tervezett motorosfelszerelések központi darabja egy lezser szabású, mindennapi használatra szánt anorák. A viselő megjelenését a fekete motorosnadrág, a stílusos félcipő, tetejébe a nyitott, fehér bukósisak teszi teljessé. A törtfehér színű, urbánus stílusával jellegzetes látványt nyújtó anorák bő szabásának jóvoltából nagyon ergonomikus viselet. A magas gallér és a nagyméretű kapucni csak még látványosabbá varázsolják. Az olyan részletek, mint a cipzárak elhelyezése vagy a diszkrét nyomat mind-mind csak ráerősítenek arra az urbánus jellegre, amely a viselő megjelenését ugyanolyan stílusossá teszi a nyeregben, mint az irodaházba belépve. Az anorák high-tech, vízálló, strapabíró és jól szellőző anyagból készül. Az integrált, rugalmas protektorok a BMW Motorradhoz méltó szintű védelmet nyújtanak. A települési forgalomban való még tökéletesebb láthatóságot az ujjakon található, érzékelők támogatásával aktiválható, változtatható színű jelzőfényekhez hasonló modernizált részletek biztosítják. Arról ugyanakkor, hogy a motoros soha ne szenvedjen energiahiányban, a belső zsebben kialakított, az okostelefon töltését szolgáló indukciós mező hivatott gondoskodni. Ilyen voltaképpen az a motorosfelszerelés, amely példásan hozzáidomul viselőjének mindennapi életéhez.
Grafika, mint kivételes stíluselem.
A BMW Motorrad Definition CE 04 diszkrét grafikai kialakítása optimálisan fejezi ki a modern koncepció lényegét – ugyanakkor megteremti a lehetőséget egymástól gyökeresen különféle dizájnváltozatok kialakítása részére is. A BMW Motorrad dizájnrészlegének grafikai tervezője, Gerald Höller ezt mondja erről: „A korszerű architektúra jóvoltából valami egészen újat hozhattunk létre ezzel a járművel – és ezt az újszerűséget az elkövetkezendő időszakokban újabb grafikai megoldásokkal és színekkel szeretnénk tovább hangsúlyozni. A CE 04 Definitonre egyfajta mozgó képernyőként tekintünk, amellyel a tulajdonos kifejezésre juttathatja személyiségét – vonzódjon a korszerű eleganciához vagy éppen a városias lezserséghez.”
BMW Motorrad e-mobilitás.
A BMW Group fenntarthatósági stratégiájának megfelelően a BMW Motorrad is következetesen halad az elektromobilitás kiteljesítésének irányába. A BMW Motorrad a Concept e tanulmánnyal már 2011-ben megmutatta, hogy szerinte milyen formát is ölthet települési környezetben az elektromobilitás. E koncepciót a BMW C evolution első prototípusa követte, amely a 2012-es londoni nyári olimpiai játékokon gördült a nyilvánosság elé. A 2014-ben mutatkozott be, sorozatgyártású C evolutionnel mindazonáltal a BMW Motorrad volt az első olyan gyártó a prémium szegmensben, amely a vásárlóknak lehetővé tette azt, hogy tisztán elektromos energiára támaszkodó kétkerekűn ingázzanak otthonuk és a munkahelyük közt.
De mindez csak a kiindulás volt. Az utódmodell tekintetében azután a formatervezők és a fejlesztőmérnökök szabad kezet kaptak. Az eredmény viszont nem maradt el, mivel egy teljesen modern architektúrájú, ikonikus dizájnnal ellátott alkotás került ki a kezük alól. A BMW Motorrad Concept Linkről van szó, amellyel a márka újfent felvázolta, hogy milyennek is képzeli el az emissziómentes, települési egynyomtávú helyváltoztatás jövőjét. A BMW Motorrad városi-elővárosi elektromobilitási stratégiájának újabb mérföldköveként most a BMW Motorrad Definition CE 04 áll a nyilvánosság elé, konkrétan előrevetítve azt, hogy miként is néz ezután ki a szériában készített jármű.