Kiírták a korszerű Közlekedési Múzeum internacionális tervpályázatát

Kiírták a korszerű Közlekedési Múzeum internacionális tervpályázatát

Közzétették a MÁV egykori Északi Járműjavítójának területén felépítendő Új Közlekedési Múzeum internacionális tervpályázatát; az előzetesen meghívottak közt több sikeres magyar és világhírű határon túli építésziroda látható.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) részeként funkcionáló Közlekedési Múzeum a Kőbányai úti járműjavító területén, a vasúti üzem értékes épületeinek megőrzésével és bővítésével nem kizárólagosan végleges otthonra talál, de a beruházásnak hála új kulturális városnegyed is születik – hangsúlyozza a múzeum által eljuttatott közlemény.

„Fordulóponthoz érkezett a Közlekedési Múzeum 2016-ban megindított átfogó megújítása (…) Az egykori Északi Járműjavító területén megvalósuló beruházás Európa egyik legjelentősebb, barnamezős tájon végrehajtott kulturális projektje. Ezt tükrözi a pályázaton résztvevő építészirodák névsora, mivel neves hazai mesterek mellett több világhírű tervező is részt vesz a megmérettetésen” – idézi a közlemény Vitézy Dávidot, az MMKM főigazgatóját.

A meghívottak közül a 3H Építésziroda, az Amanda Levete Architects Ltd., az Atelier Brückner GmbH, a Bjarke Ingels Group, a Caruso St John Architects, a CÉH Zrt. + Foster & Partners, a David Chipperfield Architects, a Diller Scofidio + Renfro, az Építész Stúdió Kft., a KÖZTI Zrt., ezenfelül a Lacaton & Vassal Architects jelezte részvételi szándékát.

A pályázaton 15 építésziroda indulhat; a meghívott résztvevők körén túl a fennmaradó helyekre bármely tervező pályázhat, aki az alkalmassági feltételeknek megfelel.

„A Közlekedési Múzeum történetének legnagyobb beruházása indul el, melynek eredményeként olyan új épületegyüttest kapunk, amit konkrétan múzeumi célokra terveztek és karakteres építészeti alkotásként jelenik meg A főváros térképén. A korszerű telephelyen az ezelőtt szétszórt funkciók: a prezentáció, a kutatóhely, a raktár és a tekintélyes szakkönyvtár végre egy helyre kerülhet. A fejlesztés kínálja, hogy szándékainknak megfelelően a Közlekedési Múzeum élményközpontú, haladó szellemű, látogatóbarát intézményként, több generációs közösségi térkén működjön és a következő évtizedekben a fővárosi családok és a fővárosba vendégek egyik fő szabadidős célpontja legyen” – nyomatékosította Vitézy Dávid.

A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy az intézmény közlekedéstörténeti egységének új telephelye a Kőbányai úti járműjavító 7 hektáros telkén épüljön meg. A zóna egyik emblematikus építménye a MÁV 1958-1962 közt épített Diesel-csarnoka, ameddig az objektum déli része, az igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll. A kilenc párhuzamos hajóból álló, 110 méteres csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, példának okáért vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére – közölte az MMKM.

A korábbi városligeti épülethez képest a korszerű helyszínen több mint két és félszer akkora, 13 ezer négyzetméternyi kiállítótér áll ezután rendelkezésre. Miközben az előző kiállítóhelyen mindössze 80 eredeti jármű bemutatására nyílt esély, a korszerű expon legalább 190 darabot láthat ezután a nézőközönség. A bővülés viszont nem kizárólag mennyiségi: a tárlat főképpen az emberre, a társadalom és a közlekedés kapcsolatára fókuszálva ismerteti a hazai közlekedéstörténet reformkortól napjainkig tartó időszakát – jelentették be.

A haladó szellemű raktár hosszú időre megoldhatja a múzeum raktározási problémáit, és tekintélyes hányada időszakosan várja az érdeklődőket. Ennek betudhatóan a ebben a pillanatban 21 ezer darabos, szakadatlan bővülő gyűjteményből az összes régebbinél több érték válik a nagyközönség részére hozzáférhetővé.

A modern színtér lehetőséget ad az intézmény értékes dokumentumtárának és könyvtárának méltó elhelyezésére, a szakemberek és a nagyközönség részére ugyancsak nyitott szellemi műhely létrehozására. A tervezett Restaurátorműhely és Kompetenciaközpont az állam egyetlen műszaki restaurátori tudásbázisa lesz, amely továbbképzési feladatokat is ellát.

A modern múzeumi épületegyüttes kialakítása nagyon összetett építészeti és városfejlesztési feladat. A környék közvetlenül kapcsolódik az egykori Északi Járműjavító Eiffel-csarnokában épülő Opera Műhelyházhoz. A két beruházás együttesen A főváros legnagyobb, barnamezős jellegű kulturális városfejlesztését alkotja, amely – a Népliget és a volt Józsefvárosi pályaudvar területének tervezett rehabilitációjával – alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közti, alulhasznosított átmeneti zóna városszerkezeti pozícióját, és a beruházásnak hála A főváros új, elit zöldterületekkel is gazdagodik – hangsúlyozza az MMKM.

„A telket északról határoló MÁV-vonalon a múzeum kezdeményezésére új megálló épülhet a települési és az elővárosi utasforgalom kiszolgálására, segítve az Északi Járműjavító megközelítését. A megálló és a Könyves Kálmán körút közti tartományban, a modern Közlekedési Múzeum előterében települési tér, találkozóhely jön létre” – idézi a közlemény Vitézy Dávidot.

A http://newtransportmuseum.hu/ honlapon közzétett pályázatra szeptember 10-ig várják a jelentkezéseket, melyek közül ismert hazai és határon túli szakértőkből álló bírálóbizottság választja ki a 15 indulót szeptember 21-ig. A tervezési rész a 2019. február 28-i eredményhirdetéssel zárul.

Az épületegyüttes megvalósításának közbeszerzésére a kivitelezési tervek alapján kerül sor, a kivitelezés 2020-2022 közt jósolható.

mti