A BMW Group új technológiai zászlóshajóját intenzív hajtáslánc- és futómű-technológiai megmérettetéseknek vetik alá a mérnökök Norvégia északi pontján: a két elektromos motor, az összkerékhajtás, a járműtöltő modern műszaki megoldás, a nagyfeszültségű akkumulátor-technológia és a hőkezelő rendszer extrém hideg státuszok közt vizsgázik.
A BMW iX sorozatgyártáshoz vezető fejlesztési folyamata egy évvel a modell piaci premierje előtt az elképzelések alapján halad. Miután a BMW iX a #NEXTGen 2020-as felvonásán megtartotta dizájn-világpremierjét, a bajor prémiumgyártó új technológiai zászlóshajójának prototípusai elutaztak a sorozatgyártás előtti utolsó téli tesztekre a Skandináv-félsziget északi részére. A megbízhatósági vizsga, amit a tervezőmérnökök az Északi sarkkörön túl, extrém hideg stádiumok közti időszakban rendeznek meg, például a modell hajtáslánc- és futómű-technológiai finomhangolására szolgál. Mindeközben a két elektromos motor, az összkerékhajtás, a járműtöltő modern műszaki megoldás, a nagyfeszültségű akkumulátor-technológia és a hőkezelő rendszer is számot ad megbízhatóságáról a 0 Celsius fok alatti hőmérsékletben.
A megbízhatósági- és finomhangolási utazás Európa legészakibb vidékére kalauzolta a BMW iX prototípusait. A finnországi Lappföld és az észak-norvégiai North Cape felé vezető kietlen utakon nem kizárólagosan a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik nemzedéke, de a futómű-technológia vezérlőrendszerei is rendhagyóan megterhelő útviszonyok és időjárási szituációk közepette adnak számot funkcionalitásukról, továbbá tartósságukról és megbízhatóságukról. Az intenzív tesztek esetén a mérnökök mindenekelőtt azt vizsgálják, hogy a hajtáslánc- és a futómű-technológia alkotóelemei mennyire működnek egyesült erővel a csúszós, kiszámíthatatlan útfelületeken. A járatlan, fagyos utak és a jeges felületek csodás terepfeltételeket hoznak létre ahhoz, hogy a mesterek a jármű menetdinamikai határait feszegetve hangolják tökéletesre a motorvezérlő modern műszaki megoldás, az elektromos összkerékhajtás és a futómű-technológia vezérlőrendszereinek üzemelését.
A BMW iX az első olyan modell, amit a BMW Group új, moduláris, rettentően széles tartományban alkalmazható jövőbeni eszköztárának alapjaira fejlesztettek ki a mérnökök. A müncheni központú vállalatcsoport új technológiai zászlóshajóját a kezdetektől tisztán elektromos mobilitásra tervezték, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia, az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés és az cizellált aerodinamikai tulajdonságok legújabb innovációival új hatékonysági mércét állítva a luxus SAV (Sports Activity Vehicle) modellek mezőnyében. A legfrissebb mérési eredmények alapján a két elektromos motor egyesült erővel több mint 370 kW / 500 lóerő maximális teljesítmény leadására képes. A BMW iX menetstabilitásának, megbízható tapadásának és páratlan hatékonyságának megszakítás nélküli optimalizálása érdekében az Északi sarkkörön túl végzett megbízhatósági teszt szerves része a BMW xDrive okos összkerékhajtás finomhangolása és a tengely-specifikus kilengés-korlátozás adaptív beállítása is. A fejlesztési folyamat célja, hogy a mérnökök 100 kilométerre vetítve elérjék a valós helyzetek közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, mindenre kiterjedő szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerinti extrém alacsony, alig 21 kilowattórás vegyített energiafogyasztást és az egy akkumulátor-feltöltéssel megtehető több mint 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot, amely értékek – a valós helyzetek közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, átfogó szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései alapján – egyedülállóak a BMW iX szegmensében.
A dermesztő helyzetek közt végzett tesztek esetén a BMW eDrive hajtáslánc-technológia alkotóelemei rendkívüli kihívásokkal néznek szembe: a járműtöltő technológiának és a nagyfeszültségű aksiknak a tél mélyén, extrém alacsony hőmérsékletben kell tanúbizonyságot adniuk kifogástalan hétköznapi használhatóságukról. Miközben a digitális megjelenítőknek is, amelyeknek az összes helyzetben korrekt információkkal kell szolgálniuk az energiatároló egység aktuális töltöttségi szintjére, a jármű megtehető hatótávolságára és működési állapotára vonatkozóan. A hőkezelő rendszer, melynek feladata, hogy megszakítás nélkül biztosítsa a hajtáslánc-technológia és a nagyfeszültségű áramforrások ideális működési hőmérsékletét, eközben a 0 Celsius fok alatti, extrém hideggel szemben tanúsított ellenállását igazolja.
A kihívásokkal tűzdelt tesztprogram még a rövid idő ellenére is nagyobb igénybevételnek teszi ki a BMW iX prototípusait, mint amilyennel szemben a sorozatgyártásban készülő modelleknek egész életciklusuk alatt szembesülniük kell. A teszteredmények foganatosításának, sőt még a hajtáslánc- és futómű-technológiai finomhangolásoknak betudhatóan a BMW iX a következő hónapokban a vezetés élményének új korszakát hozza el a jelenbe.