Kezdetét vette a Budapest-Belgrád vasútvonal szerbiai részének felújítása, a korszerűsítés befejezését követően a két főváros közti nyolc órás menetidő 3 órára rövidül.
A beruházás kínai finanszírozással valósul meg.
Az építkezés hivatalos kezdőeseményén a Belgrád melletti Zimonyban Ana Brnabic szerb miniszterelnök kiemelte, a vasútvonal kiépítése több szempontból is nagyfokú; ez az első határon átnyúló projekt, amely Kína, mitöbb 16 kelet-közép-európai állam együttműködésének keretében valósul meg; ez az első háromoldalú megállapodás, amit aláírtak, és már biztos, hogy meg kezdődött a megvalósítása, ráadásul azért is lenyűgöző, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesz részt benne.
Vang Hsziao-tao, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság alelnöke rámutatott, a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal meghatározó része annak az útvonalnak, amely a Keletet köti össze a Nyugattal, valamint összekapcsolja egymással Európa országait. Felidézte azt, hogy a kínai, a szerb és a magyar miniszterelnök 2013 novemberében hozta nyilvánosságra a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítását, és ez a projekt a bejelentéstől számítva tíz éven belül biztos, hogy meg valósulhat.
A munkálatok kedden szimbolikusan az egyik sínpár eltávolításával kezdődtek meg.
A vasútvonal szerbiai részének kiépítése csaknem 2 milliárd dollárba kerül. Kedden a Belgrád központját és a vajdasági Ópázovát összekötő 34,5 kilométeres rész munkálatai kezdődtek meg. A rész felújításának összértéke 350,1 millió dollár, a kivitelezést a China Railways International és a China Communications Construction Company végzi, a munkálatok az elképzelések alapján három éven belül befejeződnek.
A felújítás után a vonatok a fejezet első 20 kilométerén akár óránkénti 200 kilométeres sebességgel is haladni tudnak ezután, ameddig a fennmaradó részen 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek – nyomatékosította a helyszínen Zorana Mihajlovic közlekedésügyi miniszter.
A egész szerbiai szakaszon az átlagsebesség óránként 120-180 kilométer közt alakul ezután. A korábbi sebesség alig érte el az óránkénti 70 kilométert. Elhangzott, a gyorsvasút útvonalán nem lesznek átkelők, a közlekedés zavartalanságát alul- és felüljárók biztosítják.
A főváros és Belgrád közti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani, ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 ugyanakkor Szerbián halad keresztül. A személyforgalom mellett ezen az útvonalon kiemelkedő teherforgalmat lehet ezután lebonyolítani. Az elképzelések alapján ezáltal a Kína által a pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt árut Szerbián és Magyarországon át tudják ezt követően a leggyorsabban szállítani. Az elképzelések alapján a egész felújítás és a korszerűsítés 2023-ra fejeződhet be.
A magyarországi szakaszra – a Soroksár és Kelebia közti, 152 kilométer hosszú vasútvonalra – vonatkozó tervezés-kivitelezés beszerzési eljárás részvételi felhívása hétfőn jelent meg a MÁV honlapján, illetve a hirdetményt feladták az Európai Unió Hivatalos Lapjában.
mti