A háromszoros Oscar-díjas operatőr, Vittorio Storaro fotóiból nyílt tárlat Writing with Light (Fénnyel írni) címmel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.
Vittorio Storaro a megnyitó előtt tartott sajtóvezetésen közölte: a bemutató hosszú pályafutásának csaknem harminc évét tekinti keresztül, például a fény és a színek természetét vizsgálva. Storaro évtizedeken átívelő kutatásaiból született meg a Fénnyel írni című háromkötetes tanulmány, amely a festészet, a mozgókép és a fotográfia komplex viszonyát vizsgálja; részben ennek a tanulmánynak a lenyomata a fővárosi tárlat is.
Az anyag mindenekelőtt három direktor – Bernardo Bertolucci, Francis Ford Coppola és Warren Beatty – Storaróval alkotott filmjeire összpontosítja a figyelmet. A kiállításban feltűnnek a világhírű olasz operatőr legnagyobb munkáinak – mások mellett az Utolsó tangó Párizsban, A kis Buddha, Az utolsó császár, a Dick Tracy vagy az Apokalipszis most – egyes, olykor egymásra vágott kockái, mitöbb az azokat ihlető képzőművészeti alkotások reprodukciói.
A kiállításon kiderül példaként, hogy az Apokalipszis most képi világára erősen hatott Henri Rousseau dzsungele, a Dick Tracy színeiben Otto Dix posztexpresszionizmusa köszön vissza, Puccini Toscájának száz országban sugárzott élő közvetítésének vizuális megkomponálására mindazonáltal hatással volt Dante Gabriel Rossetti világa, amíg más filmekhez Caravaggio, Leonardo, Carpaccio vagy Pupino Samona festményei szolgáltak kiindulópontul.
Vittorio Storaro hangoztatta: a látogatót igyekszik bevezetni művészi látásmódja, operatőri koncepciójának lényegébe, amely a fény és az árnyék, a tudat és a tudattalan, a férfi és a nő, a nap és a hold közti egyensúly megtalálásáról szól.
A fővárosi Tavaszi Rendezvény keretében megnyílt prezentáció június 25-ig érzékelhető a Nagymező utcai Capa Központban.
MTI, Fotó: Kovács Tamás